تا به حال با خود فکر کردین که ممکنه بعضی کارایی که به شکل روزمره انجام میدید اشتباه باشه و فقط به دلیل اینکه روزانه اونا رو تکرار می کنین دلیل بر نبود مشکل اونا نیس؟ در این نوشته می خواهیم شمارو با تعدادی از کارایی که در ظاهر انجام اونا مشکلی ندارن، آشنا میکنیم. با ما همراه باشین.

 

کارای آسون رو اول انجام میدیم

۱۲ کار اشتباهی که ممکنه هر روز ناخواسته انجام بدیم آموزشی

اول کارای سخت رو انجام بدین

بعضی افراد اینجوری حل «قورت دادن قورباغه» میگن. این عبارت از یکی از داستانای مارک تواین اومدهه. «اول صبح یک قورباغه زنده رو قورت بده؛ تا شب هیچ اتفاقی بدتری برات نخواد افتاد».

بعضی محققان میگن اراده در طول روز کاهش پیدا می کنه. پس عاقلانه تر اینه که کارایی رو که تمرکز زیادی می خوان اول صبح انجام بدین.

بقیه ی محققان باور دارن اراده محدود کردن زمانی نداره.

به هرحال عاقلانه تر اینه که اول کارای سخت رو انجام بدین. چون ممکنه بعدا کارایی پیش بیان که مزاحم برنامه شما شن.

همیشه ایمیلای خود رو چک می کنیم

وقتی زنگ ایمیل جدید به گوش می رسه سخت می تونین مقاومت کنین.

ولی تحقیقات نشون میدن، وقتی انجام کارای جور واجور رو هم زمان انجام میدید، کاراتون ۴۰ درصد از نظر زمانی بیشتر طول میکشن.

اگه فکر می کنین با انجام هم زمان کارا کارایی بهتری پیدا می کنین، اشتباه می کنین.

ران فریدمن (Ron Friedman) روان شناس می گه بهترین کار اینه که گوشی خود رو بی صدا کنین یا می تونین وقتی کار مهمی انجام میدید، صفحه ایمیلای خود رو ببندید.

زمانای خاصی رو واسه بررسی و جواب دادن به ایمیلای خود اختصاص بدین.

گوشی موبایل خود رو روی میز کار خود نگه می داریم

۱۲ کار اشتباهی که ممکنه هر روز ناخواسته انجام بدیم آموزشی

کافی نیس که تلفن خود رو روی «ویبره» نگه دارین. حتی اگه اونو خاموش کنین هم کافی نیس.

مجله انجمن تحقیقات مصرف کنندگان تحقیقی رو در این مورد منتشر کرده. طبق این تحقیق، حتی حضور گوشی موبایل در نزدیکی شما می تونه روی کارکرد شناختی شما اثر بزاره.

حتی اگه شما از این اثر آگاه نباشید.

بهترین راه حل اینه که گوشی موبایل رو در اتاقی دیگر جا بذارین.

همه روز یک جا می شینیم

۱۲ کار اشتباهی که ممکنه هر روز ناخواسته انجام بدیم آموزشی

کار در اداره اجازه فعالیت فیزیکی زیادی به شما نمی ده.

لازم نیس هر بار ساعتا از کار خود جدا شید و نرمش کنین. تحقیقات زیادی در این مورد انجام شدن. در این تحقیقات چند دقیقه نرمش کردن در روز می تونه سلامتی شما رو بهتر کنه.

تحقیقی در همین مورد در مجله انجمن قلب آمریکا منتشر شده. این تحقیق در مجله نیویورک تایمز هم منتشر شده. طبق این تحقیق افرادی که کلا یک ساعت در روز فعالیت فیزیکی داشتن، ۵۰ درصد کمتر در خطر مرگ هستن؛ البته فرقی نمی کنه که این فعالیت یک سره باشه یا در بخشای پنچ دقیقه ای انجام شده باشه.

ساعتا به صفحه لپ تاپ خیره میشیم

ارین برودوین (Erin Brodwin) گزارشگر بخش تجاری سایت Insiderه. اون در گزارش خود نوشته ساعتا خیره شدن به صفحه کامپیوتر می تونه به خستگی دیجیتالی چشم منجر شه. خستگی دیجیتالی چشم باعث خشکی چشم و تاری دید می شه.

راهول کورانا (Rahul Khurana) دکتر سخن گوی انجمن چشم پزشکان آمریکاس. اون در گفت وگویی با بخش تجاری سایت Insider شرکت کرده. اون می گه: «از قانون ۲۰-۲۰-۲۰ پیروی کنین. هر ۲۰ دقیقه واسه ۲۰ ثانیه به چیزی نگاه کنین که ۲۰ فوت (۶متر) از شما دوره».

آخرای بعدظهر استراحت می کنیم

به جای بعد ازظهر وسطای ظهر استراحت کنین.

تحقیقی در همین مورد در سال ۲۰۱۵ در مجله روان شناسی عملی منتشر شده. این تحقیق می گه هر چه از اول روز کاری میگذره استراحت کردن بی فایده تر می شه.

وقتی اول روز استراحت می کنین انرژی، تمرکز و انگیزه شما شاید بهتر بهبود پیدا می کنن.

جالب اینجاست که همین تحقیق به این نتیجه رسید حتما لازم نیس در طول مدت استراحت کارای نامربوط به کار انجام بدین. کاری که موقع استراحت انجام میدید، حتما باید کار موردعلاقه تون باشه.

یعنی، وقتی در پروژه ای که خیلی دوست دارین پیشرفت می کنین، بیشتر از وقتی که در رسانه های اجتماعی پرسه میزنین، انرژی کسب می کنین.

موقع کار به موسیقی گوش میدیم

۱۲ کار اشتباهی که ممکنه هر روز ناخواسته انجام بدیم آموزشی

ممکنه با گوش دادن به موسیقی هنگام انجام کار حس بهره وری بیشتری داشته باشین، ولی این حس به احتمال زیاد واقعی نیس.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ۱۳ خطای ذهنی که زندگی شما رو بر هم می زنه

درسال ۲۰۱۵ مصاحبه ای با عصب شناس و موسیقی دان دانیل لویتین (Daniel Levitin) در این مورد انجام شد. اون گفت که تحقیقات زیادی در این مورد انجام شده. تقریبا در تموم این تحقیقات اگه کارای ذهنی (مثل خوندن و نوشتن) رو هم زمان با گوش دادن به موسیقی انجام بدین، کارکرد شما تا حد زیادی پایین میاد.

ولی وقتی کارای یک نواخت و تکراری هستن، این قانون صدق نمی کنه. مثلا وقتی در بخش مونتاژ کارخانه کار می کنین، یا وقتی به مدت طولانی مشغول رانندگی هستین، در این موارد، گوش دادن به موسیقی شما رو سرحال می کنه.

لویتین می گه بهتره ۱۰ تا ۱۵ دقیقه قبل از شروع کار به موسیقی گوش بدین. در این حالت، موسیقی به شما آرامش می ده و حال تون رو بهتر می کنه.

۱۲ کار اشتباهی که ممکنه هر روز ناخواسته انجام بدیم آموزشی

غذاهایی رو انتخاب می کنیم که به نظر مغذی بین، ولی درواقع سالم نیستن

حرف مردم رو باور نکنین. حقایق رو درمورد غذای خود بدونین.

ارین برودوین در بخش تجاری Insider فهرستی از غذاهایی تهیه کرده که فکر می کنین غذاهای مفیدی هستن؛ ولی درواقع غذاهای مفیدی نیستن.

مثلا آب میوه ها و اسموتیای آماده ممکنه مغذی به نظر برسن، ولی درواقع این نوشیدنیا پر از قند و کالری هستن. خیلی از افراد فکر می کنن، تخم مرغ کلسترول زیادی داره؛ درصوتی که ممکنه واسه خیلی از افراد به درد بخور نباشه.

منفعلانه رسانه های اجتماعی رو چک می کنیم

۱۲ کار اشتباهی که ممکنه هر روز ناخواسته انجام بدیم آموزشی

محققان میگن دو روش واسه استفاده از فیس بوک هست: فعالانه و منفعلانه.

استفاده ی فعالانه شامل رابطه مستقیم با افراد می شه. مثلا گذاشتن مطالبی در فیس بوک یا نظردادن درمورد پستای بقیه استفاده ی فعالانه هستن.

استفاده ی منفعلانه یعنی دریافت اطلاعات و خوندن مطالب بقیه. بیشتر اوقات افراد به شکل منفعلانه از فیس بوک استفاده می کنن.

تحقیقی در این مورد در مجله روان شناسی تجربی منتشر شده. این تحقیق می گه استفاده ی منفعلانه از فیس بوک می تونه احساس بدی در شما به وجود آورد.

این شاید به این خاطره که به زندگی به ظاهر پرزرق وبرق بقیه که درمعرض دید همه گذاشته ان، حسادت می کنین.

پس به جای اینکه فقط ناظر باشین، واسه دوستی قدیمی پیغامی بفرستید یا روی عکس خانوادگی دوست تون «کامنت» بذارین.

با همکار خود دعوا می کنیم

۱۲ کار اشتباهی که ممکنه هر روز ناخواسته انجام بدیم آموزشی

وقتی همکارتان به شما کنایه می زنه، آسون ترین کار اینه که جواب اونو با حرفی توهین آمیز بدین، ولی سعی کنین جلوی خود رو بگیرین.

هال رانکل (Hal Runkel) روان دکتر ازدواج و خونوادهه. اون می گه: قوی ترین کلمه واسه ازبین بردن نا آرومی بین افراد «آخ» است. با گفتن این کلمه به جای اینکه از خود دفاع کنین، آسیب پذیری خود رو گفتین. با ادای این کلمه همکار خود رو تشویق می کنین همین کار رو بکنه.

۱۲ کار اشتباهی که ممکنه هر روز ناخواسته انجام بدیم آموزشی

۱۲ کار اشتباهی که ممکنه هر روز ناخواسته انجام بدیم آموزشی

ازدواج

استر پرل (Esther Perel) مشاور زن و شوهره. اون می گه یکی از بهترین روشای واسه ازبین بردن نا آرومی اینه که به حرفای همکار خود فکر کنین. بهتره نسبت بهش دل سوزی داشته باشین و بهش بگید اونو درک می کنین.

با افراد زیادی در دنیای مجازی جور میشیم، ولی به هیچ کدوم پیام نمی دیم

دوست یابی مجازی مسابقه ی سرعت نیس. لازم نیس در کوتاه ترین زمان ممکن بیشترین دوستان ممکن رو پیدا کنین.

هلن فیشر (Helen Fisher) زیست شناس و آدم شناسه. اون مدیر بخش علمی سایت Match.comه. اون می گه یکی از بزرگ ترین مشکلات سایتا و برنامه های دوست یابی «اضافه بار شناختی» است.

فیشر می گه: «مغز واسه انتخاب کردن بین صدها هزار گزینه انتخاب نشده». اون پیشنهاد می کنه وقتی ۹ مورد واسه اونا پیدا شد صبر کنن و درمورد این موارد فکر کنن.

شب دیر می خوابیم

محققان اخیرا پدیده ای به نام «به تأخیر انداختن زمان خواب» رو معرفی کردن. این یعنی «در زمان مناسب نمی خوابید، ولی هیچ دلیلی هم واسه نخوابیدن ندارین».

مثلا بیدار مونده اید که چند قسمت از سریال نه چندون جالبی رو که اصلا دوست ندارین ببینین.

این کار نه تنها احمقانهه، بلکه می تونه خطرناک هم باشه. خیلی از محققان بارها گفتن کم خوابی می تونه به اندازه سیگار کشیدن خطرناک باشه.

پس تلویزیون رو خاموش کنین و واسه خوابیدن آماده شید. فردا و چند سال بعد از خودتون واسه این کار تشکر می کنین.





۱

دسته‌ها: آموزشی