همه پدرومادرها دلشون می خواد بچه هاشون دنبال دردسر نگردند، خوب درس بخونن و وقتی بزرگ شدن کارای فوق العاده ای بکنن. اما چه جوری به عنوان والدین به این آرزوی مون برسیم؟ هر چند واسه بزرگ کردن یک بچه موفق دستورالعمل معینی وجود نداره اما تحقیقات روانشناسی به عوامل معدودی اشاره دارن که پیش بینی می کنن در این راه موفق میشید.

 

۱. بچه ها رو به انجام کارای روزمره ی خونه مجبور می کنن

۱۳ ویژگی مشترکِ والدین بچه های موفق آموزشی

جولی لیثکات-هیمز (Julie Lythcott-Haims)، مشاور اسبق سال اولیای دانشکده استنفورد و نویسنده ی کتاب «چیجوری یک آدم بالغ تربیت کنیم» بین یکی از برنامه های سخنرانی تدتاک (TED Talks) می گه: «اگه بچه ها ظرف نمی شویند به این معناست که شخص دیگری داره این کار رو براشون انجام می ده.»

اون اضافه می کنه: «و اینگونهه که بچه ها شونِه خالی کردن از انجام کارا رو یاد می گیرن؛ و از اینکه یاد بگیرن کار رو باید انجام داد و هر یک از ما در بهبود نتیجه پایانی باید سهمی داشته باشیم باز می مونن.»

لیثکات-هیمز باور داره بچهایی که کارای خونه رو انجام میدن در آینده به عنوان نیروی کاری شناخته می شن که می تونن خوب با بقیه همکاری کنه و به خاطر این که خود تقلا کردن رو تجربه کردن از همدلی بالاتری بهره مند هستن و می تونن به طور جداگونه وظایفی رو مسئول شن.

این محقق سخن خود رو به حمایت ی بلندمدت ترین «مطالعه طولی» انجام شده تا به امروز به وسیله دانشگاه هاروارد میگه. مطالعه طولی یه جور تحقیقه که در اون موارد مورد مطالعه، طی زمانی طولانی به دفعات مورد بررسی قرار می گیرن.

لیثکات-هیمز می گه:

«با مجبور کردن بچه ها به انجام کارای خونه – مثل بیرون بردن زباله و شستن لباسای خودشون – اونا متوجه می شن که واسه اینکه بخشی از زندگی باشم باید کارای مربوط به زندگی رو انجام دهم.»

۲. مهارتای اجتماعی رو به بچه هاشون یاد میدن

۱۳ ویژگی مشترکِ والدین بچه های موفق آموزشی

محققان دانشگاه پنسیلوانیا و دانشگاه دوک بیشتر از ۷۰۰ کودک مناطق جور واجور آمریکا رو از سنای مهدکودک تا ۲۵ سالگی دنبال کردن و بین مهارتای اجتماعی سنای مهدکودک و موفقیت اونا در بیست سال ی بعد، به عنوان یک بزرگسال، رابطه اتحاد معناداری یافتند.

این مطالعه که ۲۰ سال به طول رسید نشون می ده کودکانی که از لیاقت اجتماعی بالاتری بهره مند بودن، یعنی می تونستن بدون دریافت راهنمایی با همسالان خود همکاری کنن، به بقیه کمک کنن، احساسات بقیه رو بفهمن و مشکلات رو به تنهایی حل و فصل کنن، نسبت به کودکانی که مهارتای اجتماعی محدودی داشتن، با احتمال خیلی بیشتری تا سن ۲۵ سالگی یک مدرک دانشگاهی و کاری تموم وقت داشتن.

درمورد کسائی که مهارتای اجتماعی محدودی داشتن احتمال بیشتری وجود داشت که دستگیر شن، میگساری کنن و واسه سکونت در اقامتگاهای عمومی ثبت نام کنن.

کریستین شوبرت (Kristin Schubert)، مدیر برنامه موسسه ی ارتقای سلامت روبرت وود جانسون که تأمین مالی پخش این تحقیق رو بر عهده داشته می گه: «این مطالعه نشون می ده یکی از مهم ترین کارایی که واسه آماده کردن کودکان جهت داشتن آینده ای سالم می تونیم انجام بدیم، کمک به اونا واسه پرورش مهارتای اجتماعی و احساسی شونه.»

«داشتن یا نداشتن این مهارت ها از سنای پایین مشخص می کنن که یک کودک در آینده به دانشگاه راه پیدا میکنه یا به زندان و جایی مشغول به کار می شه یا گرفتار اعتیاد میشه.»

۳. پدر و مادران بچه های موفق از اونا انتظارات بالایی دارن

۱۳ ویژگی مشترکِ والدین بچه های موفق آموزشی

پروفسور رسیدن هَلفُن (Neal Halfon) و همکارانش از دانشگاه کالیفرنیای لوس آنجلس، با استفاده از داده های به دست اومده از ۶،۶۰۰ کودک متولد سال ۲۰۰۱، به این نتیجه رسیدن انتظاری که والدین از فرزندانشان دارن بر پیشرفت اونا اثر بسیار کلی ای می ذاره.

اون می گه: «به نظر می رسه بدون دخالتِ فرقِ موجود در درآمد و بقیه داراییا، والدینی که رفتن به دانشگاه رو در آینده فرزندانشان می بینن، به یه جور اونا رو واسه رسیدن به این هدف مدیریت می کنن.»

یافته های این امتحانِ استاندار دشده نشون می ده: والدین ٪۵۷ از بچهایی که بدترین کارکرد رو داشتن از اونا توقع داشتن که در آینده به دانشگاه برن، در حالی که از ٪۹۶ از بچهایی که بهترین کارکرد رو داشتن انتظار می رفته در آینده به دانشگاه راه پیدا کنن.

این یافته با یافته ی مهم دیگری در روانشناسی به نام «اثر پیگمالیون» برابری داره، که میگه «چیزی که فردی از دیگری توقع داره می تونه به عنوان یک پیشگویی خودکامبخش به حقیقت بپیوندد.»

در مورد بچه ها این مسئله به این شکل خود رو نشون می ده که اونا برابر با انتظارات والدین خود عمل میکنن.

۴. پدران و مادرانِ بچه های موفق رابطه سالمی با هم دارن

۱۳ ویژگی مشترکِ والدین بچه های موفق آموزشی

طبق مطالعه دانشگاه ایلینویز بچه ها در خونوادهای پرتنش، در مقایسه با خونوادهایی که افراد در اونا با همدیگه کنار بین، فارغ از اینکه والدین در کنار هم زندگی کنن یا طلاق گرفته باشن، پیشرفت کمتری از خود نشون میدن. رابرت هیوز (Robert Hughes)، پروفسور این دانشگاه اشاره می کنه که بعضی تحقیقات نشون دادن بچه ها در خونوادهای تک والدِ بدون درگیری، بهتر پیشرفت می کنن تا کودکانی که در کنار هر دو والد زندگی پرتنشی رو می گذرونن.

۱۳ ویژگی مشترکِ والدین بچه های موفق آموزشی

اختلافات قبل از طلاق بر کودکان اثر منفی دارن در حالی که اختلافای پس از طلاق روی موافقت کودکان اثر شدیدی برجای می ذارن.

در یک مطالعه معلوم شد پس از طلاق اگه پدرِ بدون حق حضانت، در رابطه تکراری با فرزندانش باشه مادام که در این رابطه اختلافی بین والدین وجود نداشته باشه، کودکان پیشرفت بهتری از خود نشون میدن. اما زمانی که بین والدین اختلاف وجود داشته باشه، دیدار تکراری پدر با فرزندان به موافقت پایین تر فرزندان منجر می شه.

در مطالعه دیگری بیست و چند سالهایی که در کودکی تجربه جدایی والدینشان رو داشتن با گذشت ده سال هنوز درباره طلاق والدینشان بیان درد و ناراحتی می کردن و از این بین اونایی که گزارش داده بودن بین والدینشان میزان بالایی از درگیری در جریان بوده، با احتمال خیلی بیشتری امکان داشت احساس از دست دادن و افسوس رو تجربه کنن.

۱۳ ویژگی مشترکِ والدین بچه های موفق آموزشی

۵. پدران و مادرانِ بچه های موفق مدارک تحصیلی بالاتری دارن

۱۳ ویژگی مشترکِ والدین بچه های موفق آموزشی

تحقیقی که در سال ۲۰۱۴ به وسیله ساندرا تنگ (Sandra Tang) روانشناس دانشگاه میشیگان انجام شد مشخص کرد مادرانی که دبیرستان یا دانشگاه رو به پایان رسانده ان، با احتمال بیشتری بچهایی تربیت می کنن که تحصیلات خود رو به پایان برسانند. با بررسی نمونه حاصل از یه گروه ۱۴،۰۰۰ نفری از کودکان که بین سالای ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۷ وارد مهدکودک شده بودن مشخص شد کودکانی که از مادران نوجوون (۱۸ سال و جوون تر) متولد می شن، نسبت به بقیه همتایان خود احتمال کمتری داره که دبیرستان رو تموم کنن یا به دانشگاه برن.

اشتیاق به موفقیت در والدین تا حدودی در موفقیت فرزندانشان دخالت داره. در یک مطالعه بلندمدت درباره ۸۵۶ نفر از اهالی مناطق نیمه روستایی نیویورک، اریک دوبو (Eric Dubow)، روانشناس دانشگاه بولینگ گرین استیت (Bowling Green State) فهمید سطح تحصیلات والدین زمانی که فرزندشان ۸ سال داره به طور معناداری موفقیت تحصیلی و شغلی کودکشون در ۴۰ سال بعد رو پیش بینی می کنه.

۶. در مراحل ساده به بچه ها ریاضیات رو آموزش میدن

۱۳ ویژگی مشترکِ والدین بچه های موفق آموزشی

نتایج فراتحلیل انجام شده در سال ۲۰۰۷ با اطلاعات حاصل از ۳۵،۰۰۰ کودک پیش دبستانی از امریکا، کانادا و انگستان نشون می ده یاد دادنِ زودهنگام مهارتای ریاضی به کودکان می تونه در آینده به امتیاز بزرگی واسه اونا تبدیل شه.

گِرِگ دانکِن (Greg Duncan) محقق دانشگاه نورث وسترن (Northwestern) و یکی از نویسندگان این مقاله در مطلبی مطبوعاتی می گه: «یکی از معماهایی که در این تحقیق حل شد، اهمیت فوق العاده داشتنِ مهارتای ساده ی ریاضی بود. مثل شروع کردن آموزشای مدرسه با شناخت اعداد، ترتیب اعداد و بقیه مفاهیم ساده ریاضی.»

اون اضافه می کنه: «تسلط بر مهارتای ساده ریاضی نه تنها موفقیتای فرد رو در ریاضیات بلکه در مورد خوندن هم پیش بینی می کنه.»

۷. با فرزندشان رابطه برقرار می کنن

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ۱۲ عادت ساده که کیفیت زندگی شخصی و کاری شما رو بالا می برد

۱۳ ویژگی مشترکِ والدین بچه های موفق آموزشی

تحقیقی که در سال ۲۰۱۴ روی ۲۴۳ فرد متولد شده در مناطق محروم انجام شد نشون می ده کودکانی که در سه سال اول عمر از «مراقبت حساس» بهره مند بودن نه تنها در امتحانات تحصیلیِ زمان کودکی موفق تر عمل کردن بلکه روابط سالم تر و موفقیتای تحصیلی بیشتری در ده سوم عمرشون داشتن.

اگه در سای بلاگ (PsyBlog) اومده، والدینی مراقبان حساس هستن که «به علامتایی که کودک از خود بروز می ده به سرعت و به درستی جواب میدن» و «پایگاه امن»ی واسه کودک خود جفت و جور می کنن تا با تکیه بر اون دنیا رو کشف کنه.

لی رِیبی (Lee Raby)، روانشناس دانشگاه مینه سوتا و از نویسندگان این مقاله در مصاحبه ای می گه: «مطالب گفته شده نشون می ده سرمایه گذاری در رابطه ساده بین والدین و فرزندان باعث نتایج درازمدتی می شه که درزمان زندگی فرد روی هم جمع می شه.»

۸. کمتر استرس دارن

۱۳ ویژگی مشترکِ والدین بچه های موفق آموزشی

طبق تحقیق بریجید شولت (Brigid Schulte) که در روزنامه واشنگتن پُست بهش اشاره شده، ساعاتی که مادر با فرزندان خود بین سنای ۳ تا ۱۱ سالگی می گذرونه خیلی پیش بینی کننده ی رفتار، بهزیستی و موفقیتای کودک نیس. جالب اینجاست که روش «مادرانگیِ فشرده» یا «مراقبت هلکوپتری» می تونه نتیجه برعکس داشته باشه.

کِی نُمِگوچی (Kei Nomaguchi)، جامعه شناس از دانشگاه بولینگ گرین استیت و از نویسندگان این مقاله به روزنامه پُست می گه: «استرس مادران، به ویژه استرس به دلیل سعی واسه برقرار کردن تعادل بین انجام کار و یافتن زمانی واسه گذراندن با بچه ها، واقعا ممکنه اثر منفی روی بچه ها داشته باشه.»

انتقال احساسات – این مسئله رو پدیده ای روان شناختی توضیح می ده که به موجب اون مثل گرفتن سرماخوردگی از دیگری، مردم به احساسات همدیگه دچار می شن. تحقیقات نشون می ده اگه دوست شما خوشحال باشه، شادی اون روی شمام اثر می ذاره و اگه ناراحت باشه، این دلتنگی به شمام منتقل میشه. همین طور اگه پدر و مادری درمونده و ضعیف باشن، حالت روانی اونا هم می تونه به بچه ها منتقل شه.

۹. واسه سعی فرزندشان ارزش قائل ان نه واسه پرهیز از شکست

۱۳ ویژگی مشترکِ والدین بچه های موفق آموزشی

اگه بدونیم بچه ها درباره منشأ موفقیت خود چیجوری فکر می کنن، می تونیم موفقیت اونا رو پیش بینی کنیم. کَرول دوک (Carol Dweck)، روانشناس دانشگاه استنفورد پس از چند ده تونست کشف کنه که کودکان (و بزرگسالان) درباره موفقیت به دو روش فکر می کنن.

ماریا پاپووا (Maria Popova) در سایت همیشه عالی Brain Pickings این دو روش تفکر رو به شکل زیر توضیح می ده:

در «نگاه ایستا» اینطور فرض می شه که شخصیت، هوش و خلاقیت ما مواردی از پیش تعیین شده و ثابت هستن که ما به هیچ روشی قادر نیستیم اونا رو تغییر دهیم، در این نگاه، موفقیت راهی واسه اثبات هوش ذاتی فرده. چون که موفقیت می تونه برآوردی از میزان استعداد ذاتی اونو در مقایسه با یک استاندارد ثابت به فرد ارائه کنه. در نگاه ایستا، فرد سعی شدید واسه موفقیت و پرهیز از شکست به هر قیمت رو به عنوان راهی واسه حفظ احساس باهوش یا ماهر بودنِ خود انتخاب می کنه.

۱۳ ویژگی مشترکِ والدین بچه های موفق آموزشی

۱۳ ویژگی مشترکِ والدین بچه های موفق آموزشی

اما در مقابل، فرد با داشتن «نگاه رشد» با رقابتا خودشو نشون میده و شکستا رو نه به عنوان نشونه ای واسه هوش کم، بلکه تخته ی پرشی می بینه که تشویق کننده اون واسه رشد و گسترش تواناییای حال حاضر اوست.

در هسته ی این دو نگاه، فرق اصلی اینه که درباره اثر اراده ی خودتون بر شکل دادن به توانایی هاتون چه نظری دارین. این دو دیدگاه اثر قدرتمندی بر کودکان به جای می ذارن، اگه به کودکی گفته شه چون بچه باهوشیه در امتحان عالی عمل کرده، این جمله نگاه «ایستا» رو در اون شکل میده. اما اگه بهش گفته شه چون سعی کرده موفق شده، این جمله نگاه «رشد» رو در اون شکل می ده.

۱۰. مادران بچه های موفق بیرون از خونه کار می کنن

۱۳ ویژگی مشترکِ والدین بچه های موفق آموزشی

طبق تحقیق دانشگاه کسب وکار هاروارد، منافع زیادی واسه کودکانی که مادران اونا بیرون از خونه کار می کنن هست. در این تحقیق مشخص شد دختران مادران شاغل مدت بیشتری به تحصیل ادامه میدن، با احتمال بیشتری در سِمَتای بالا مشغول به کار می شن و به نسبت همسالان خود که مادران خونه دار داشتن ٪۲۳ بیشتر درآمد دارن.

پسران مادران شاغل در کارای خونه و نگه داری از بچه ها به فعالیت بیشتری تمایل دارن. در این تحقیق معلوم شد که این پسران در هفته، هفت ساعت و نیم بیشتر در نگهداری از بچه ها و ۲۵ دقیقه بیشتر واسه کارای خونه وقت صرف می کنن.

کَتلین ال. مک گین (Kathleen L. McGinn) به بیزنس اینسایدر (Business Insider) گفت: «سرمشق بودن به وسیله کاری که انجام میدید، فعالیتایی که در اون موثر هستین و چیزی که بهش باور دارین، روشیه واسه اشاره ی عملی به چیزی که اونو خوب میدونید.»

اون باور داره: «چیزای بسیار کمی هست که محققان هم از اونا آگاهی داشته باشن و مثل بزرگ شدن به وسیله یک مادر شاغل، اینجور اثر واضحی بر نبود برابری جنسیتی داشته باشن.»

۱۱. از موقعیت اجتماعی-اقتصادی بالاتری برخوردارن

۱۳ ویژگی مشترکِ والدین بچه های موفق آموزشی

بدیش اینه یک پنجم کودکان آمریکایی با فقر بزرگ می شن، که این فقر تواناییای پنهون ی اونا رو به طور جدی محدود می کنه. طبق گفته هاشو ریردِن (Sean Reardon)، محقق دانشگاه استنفورد، «فرق بین موفقیتای کودکان در خونوادهای با درآمد بالا و پایین، که در سال ۲۰۰۱ به دنیا اومدند نسبت به کسائی که ۲۵ سال قبل به دنیا اومده بودن، ۳۰ تا ۴۰ درصد بیشتره». این یعنی الان موفقیت کودکان بیشتر از گذشته تحت اثر طبقه ی اجتماعی اونا قرار داره.

دَن پینک نویسنده ی کتاب «انگیزه» (Drive) می گه: «هر چه درآمد والدین بالاتر باشه، نمرات آزمون پایانی دبیرستان بچه ها هم بهتر هستش.»

اون در سایت شخصی خود می نویسه: «در نبود آموزش همگانی و با وجود مداخلات آموزشی گرون، طبقه ی اقتصادی-اجتماعیه که بیشترین سهم رو در موفقیت و کارکرد تحصیلی فرد داره.»

۱۲. پدر و مادرهای بچه های موفق مقتدرند اما مستبد نیستن

۱۳ ویژگی مشترکِ والدین بچه های موفق آموزشی

واسه اولین بار با پخش مقاله ای در سال ۱۹۶۰ بود که دیانا بامریند (Diana Baumrinde)، محقق دانشگاه برکلی کالیفرنیا، متوجه وجود سه سبک متفاوت پرورش بچه در بین والدین شد:

آسون گیر: این والدین سعی می کنن تنبیه گر نباشن و کودک رو قبول کنن. بر این پایه اونا کنترل و سخت گیری خاصی بر فرزندان خود اعمال نمی کنن.

مستبدانه: این والدین سعی می کنن کودک رو کنترل کرده و اونو طبق یه سری دستورات مشخصِ تربیتی شکل دهند. در این روش والدین توقع دارن کودک زور و دستورات اونا رو بی چون و به چه دلیل قبول کنه.

مقتدرانه: این والدین هر چند سعی می کنن کودک رو راهنمایی کنن، اما بر ایجاد رابطه مناسب با کودک و هدایت طبق منطق هم تکیه دارن. این والدین در مورد انتظاراتشان دلیل میارن و حاضر به گفتگو هستن.

از بین این سه روش، راه و روش مقتدرانه مطلوبه. روشی که در اون کودک احترام به قانون رو یاد می گیره، اما به وسیله اون سرکوب نمی شه.

۱۳. پدر و مادرهای بچه های موفق به اونا یاد می گیرن که جون سخت باشن

۱۳ ویژگی مشترکِ والدین بچه های موفق آموزشی

در سال ۲۰۱۳، آنجلا داک وُرث (Angela Duckworth)، روانشناس در دانشگاه پنسیلوانیا، واسه کشف یک ویژگی شخصیتی قوی که باعث موفقیت می شد، جایزه ی «خیلی باهوش»ی مک آرتور (MacArthur) رو نصیب خود کرد. این ویژگی «سخت جون» بودن نام داشت.

داک ورث سخت جانی رو «میل به حفظ سعی و علاقه در راه رسیدن به اهداف بسیار بلندمدت» تعریف کرده. بین سخت جانی با موارد زیر رابطه مستقیم هست: موفقیتای تحصیلی، میانگین نمرات دانشجویانِ لیسانس دانشگاهای برتر امریکا، موندگاری در دانشگاه نظامی وست پویت امریکا و رتبه فرد در مسابقات ملی هجی کردن در امریکا.

سخت جانی آموختن این نکته به بچه هاس که آینده ای که قصد ساختنش رو دارن، تصور کنن «و بهش تعهد داشته باشن.»

منبع : Businessinsider

 


دسته‌ها: آموزشی