خیلی از مردم عاشق پاییز و زمستون هستن و از قدم زدن در زیر باران و برف بازی لذت می برن اما این فصول سرد، سوغاتیای دیگری هم دارن که مطمئنا هیچکی دوست شون نداره: عطسه، سرفه، تب و لرز، آبریزش بینی و در یک کلام سرماخوردگی یا بدتر از اون آنفولانزا. علائم آزاردهنده و ضعیف کننده ی این مریضیا از یک طرف و دوره نقاهت تقریبا طولانی و عقب افتادن از کار و فعالیتای روزمره از طرف دیگر، فصول سرد رو واسه خیلی از مردم به کابوس تبدیل می کنه. اما راه های مؤثری واسه پیشگیری یا کمه کم کم کردن از شدت این مریضیا هست. پیش از اونکه مریض شید و به فکر درمان سرماخوردگی و آنفولانزا بیفتید، به اعصاب تون مسط باشین. ما با چند کارشناس پزشکی مشورت کردیم تا ۱۴ راه واسه پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا در این فصل به شما ارائه دهیم.

 

روشای پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا

۱. هربار که با یک نفر دست میدید، دست هاتون رو بشورید

پس از دست دادن با مردم، دست هاتون رو بشورید اما شستن دستا رو فقط به این مورد محدود نکنین. دکتر مارک منگل، رئیس گروه پزشکی اجتماعی و خونواده در دانشکده ی پزشکی دانشگاه سنت لوئیس می گه دست هاتون رو هرچقدر که ممکنه، بشورید. ریختن مقدار زیادی آب روی دستا هرگونه میکروب موجود در دست هاتون رو سست می کنن و اونا رو از روی دستا پاک می کنه.

۱۴ روش واسه پیشگیری از سرماخوردگی و لذت بردن از فصل های سرد سال آموزشی

۲. به چشما و بینی تون دست نزنید

منگل می گه که دست زدن به بینی و چشما می تونه شما رو مریض کنه، چون اونا عادی ترین جاهایی هستن که میکروبا از اون وارد بدن می شن.

۳. بیشتر بخوابید

همونجوریکه میدونید داشتن خواب کافی به طور منظم، خیلی خیلی مهمه اما وقتی احساس مریضی و ناخوشی می کنین، به خواب بیشتری احتیاج دارین. وقتی خسته هستین، بدن تون نمیتونه خوب با میکرو با و ویروسا جنگ کنه. پس منگل پیشنهاد می کنه که هر شب ۸ تا ۱۰ ساعت بخوابید.

۴. واکسن آنفولانزا بزنین

۱۴ روش واسه پیشگیری از سرماخوردگی و لذت بردن از فصل های سرد سال آموزشی

دکتر جف رابرتسون، افسر ارشد پزشکی در health insurer Regence می گه که هرچه هوا سردتر می شه، واکسنای آنفولانزا کم پیدا تر و پیداکردن اونا سخت تر میشه، پس بهتره واکسن آنفولانزا رو اول پاییز که زیاد تر و در دسترس تره، تزریق کنین.

۵. غذاهای سالم و میوه ها و سبزیجات تازه استفاده کنین

رابرتسون می گه ممکنه فکر کنین که خوردن غذاهای سالم به طور منظم، کار سختیه اما مصرف مقدار زیادی میوه ها و سبزیجات تازه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از سرماخوردگی می شه و این کار، بسیار آسون تر از جنگ با آنفولانزاه.

۶. ورزش کنین

اگه هنوز با فواید ورزش واسه سلامتی آشنایی ندارین بهتره بدونین دکتر اون جی کولز، مدیرعامل و مؤسس Dr. Ann and Just Wellness می گه که واسه پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا باید ورزش کنین و عرق بریزین. اون توضیح می ده که ورزش کردن به طور منظم، کارکرد ایمنی رو بهتر کنه.

۷. از افراد مریض فاصله بگیرین

رابرتسون می گه از افرادی که فکر می کنین مریض هستن و علائمی مثل سرفه یا عطسه دارن، فاصله بگیرین. درحالی که ممکنه این راه حل روشن به نظر برسه، اما فقط شامل ناشناسا و همکاران نمی شه؛ در صورت امکان از اعضای خونواده و دوستان مریض تون هم دوری کنین.

۸. خودتون رو ضدعفونی کنین

همیشه ژل ضدعفونی کننده یا دستمالای مرطوب پاک کننده برپایه ی الکل همراه خودتون داشته باشین. اما قبل از خرید حتما برچسب محصول رو بخونین. رابرتسون می گه: بعضی از دستمالا برپایه ی الکل نیستن و خیلی مؤثر نیستن.

۹. دلیل دیگر واسه ترک سیگار

ترک سیگار، راه دیگری واسه پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزاست. باتوجه به یک مطالعه در مورد افراد سیگاری و عفونت که در سال ۲۰۰۴ در مجموعه طب داخلی منتشر شد، سیگارکشیدن با ایجاد تغییرات ساختاری در دستگاه تنفسی و کاهش جواب ایمنی، خطر دچار شدن به عفونت رو افزایش می ده. منگل می گه که سیگارکشیدن، مژک بینی – الیاف مویی کوچیکی که در داخل بینی قرار دارن – رو ازبین می بره و این مسئله می تونه به افزایش خطر دچار شدن به عفونت کمک کنه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ۱۳ اشتباهی که نظر بقیه در مورد شما رو واسه همیشه تغییر می ده

۱۰. مراقب ظرف سس باشین

۱۴ روش واسه پیشگیری از سرماخوردگی و لذت بردن از فصل های سرد سال آموزشی

مراقب دیپ (سُس غلیظی که برشای سبزیجات، چیپس، کراکر و … رو درون اون میزنن و به عنوان پیش غذا می خورن) باشین. دیپ می تونه بیشتر از کاسه ی آبگوشت مشترک باعث انتقال مریضی شه. منگل می گه افرادی که پس از خوردن یک لقمه از خوراکی شون دوباره اونو درون ظرف سس میزنن، ممکنه میکروبا و ویروسای درون بدن شون رو به کسائی که بعد از اونا از اون سس استفاده می کنن، منتقل کنن.

۱۱. ناخن هاتون رو نجوید

عادت ناخن جویدن رو ترک کنین. براسکو می گه جویدن ناخن هاتون می تونه شما رو مریض کنه. میکروبا در زیر ناخنا جمع می شن و جویدن اونا یک راه سریع واسه قورت دادن میکروب هاست.

۱۲. یک دلیل دیگر واسه خرید

به گفته دکتر جوزف براسکو، نویسنده ی «نسخه پزشکان بزرگ واسه سرماخوردگی» کیفامون درست مثل خودمون میکروبا رو جمع می کنن، پس هر زمانی که کیف تون رو برمی دارین، ممکنه دوباره خودتون رو آلوده کنین. پیشنهاد اون اینه که در طول ماه های زمستون، کیف پارچه ای رو کنار بذارین و از کیفای وینیل یا چرم که تمیزکردن شون راحت تره، استفاده کنین. البته می تونین با خرید کیفای بیشتر و عوض کردن زودبه زود اونا هم این مشکل رو حل کنین.

۱۳. سعی کنین لبخند بزنین

شاید درباره اثرات لبخند زدن چیزایی بدونین. تحقیق جدیدی نشون داده که خوشحالی می تونه واسه سلامتی تون به درد بخور باشه. کارل چارنتسکی، استاد روان شناسی در دانشگاه ویلکس دریافت که رابطه جنسی، تفکر مثبت، بازی کردن با یک حیوان خونگی و بقیه کارا و رفتارهای لذت بخش، سیستم ایمنی بدن شما رو تقویت می کنن.

۱۴. به این روش عطسه یا سرفه کنین

۱۴ روش واسه پیشگیری از سرماخوردگی و لذت بردن از فصل های سرد سال آموزشی

ممکنه عجیب به نظر برسه اما هنگامی که مجبور هستین عطسه یا سرفه کنین، آرنج تون رو خم کنین و جلوی دهن تون بذارین؛ در داخل دست هاتون عطسه یا سرفه نکنین. کولز می گه از اونجا که دستا منبعی از میکروبا هستن، انجام این کار جلوی پخش اونا رو خواهد گرفت و می تونه در پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا مؤثر باشه.

درحال حاضر مریض هستین؟

اینا ۴ کاری هستن که به گفته دکتر جف رابرتسون می تونین واسه بهبود حال تون انجام بدین:

۱. مرخصی بگیرین

این وقتیه که باید از محل کارتون مرخصی بگیرین، در خونه بمونین و از خودتون مراقبت کنین.

۲. مراقب علائم تون باشین

اگه علائم شما از یک زکام ساده به یک مریضی شدید پیشرفت کرد، با دکتر تون تماس بگیرین. ممکنه سرماخوردگی شما به آنفولانزا زیاد شده باشه.

۳. مقدار زیادی مایعات بخورین

از فواید نوشیدن آب و دیگر مایعات غافل نشید. بدن شما به آسونی می تونه دچار کم آبی شه (به ویژه اگه تب داشته باشین یا استفراغ کنین). اگه به دلیل حالت تهوع قادر به نوشیدن مایعات نیستین، با دکتر تون تماس بگیرین.

۴. حالا وقت صرفه جویی نیس

تموم دستمالای استفاده شده رو دور بندازین. دستمالای کارکرده (ازجمله دستمال کاغذی مچاله شده) رو از میز کنار تخت تون جمع کنین و دور بریزین. توجه نکردن به این نکته یا استفاده ی دوباره از اونا می تونه سرماخوردگی تون رو بدتر کنه.



دسته‌ها: آموزشی