در مورد اهمیت نقش رسانه های اجتماعی در بازاریابی آنلاین و رابطه بین شرکتا و برندها و عرضه کنندهای خدمت و محصول با مشتریا و مخاطب هاشون بسیار گفته شده. اما بعضی وقتا مدیریت رسانه های اجتماعیِ یک شخص یا شرکت یا برند بیشتر از اندازه زمان بَره. با این حال راه های زیادی وجود دارن که به شما کمک می کنن تنها در عرض چند دقیقه بازاریابیِ شبکه های اجتماعیِ خود رو تقویت کرده و کاری کنین که پروفایلای تاثیرگذاری در رسانه های اجتماعی داشته باشین. در این نوشته، می خواهیم ۱۵ راه واسه بهبود بازاریابی شبکه های اجتماعی رو با شما در بین بذاریم که در کمتر از یک ساعت می تونین انجام شون بدین.

 

بعضی از این نکتها بهینه سازیای سریع رو به شما یاد می گیرن و بعضی هم روی آزمایش و امتحانِ راهکارهای جدید تمرکز دارن.

بیایید کار رو شروع کنیم!

۱. بیوگرافیِ بهتری بنویسین

۱۵ راه بهبود بازاریابی شبکه های اجتماعی در کمتر از یک ساعت آموزشی

وقتی بازدیدکننده ای به پروفایل شما در یک شبکه اجتماعی سر می زنه، یکی از اولین چیزایی که می بینه، توضیح کوتاهیه که در قسمت «بیوگرافی» یا «درباره» نوشته شده. دوست دارین این توضیحِ کوتاه، چی از شما یا برندتون رو بهش منتقل کنه؟ دوست دارین چیجوری شناخته شید؟ حتما در این باره فکر کنین.

ارائه شما باید طوری باشه که اگه مثلا شرکت معماری دارین یا بازاریاب محتوا هستین، مراجعه کنندها بتونن با دیدن پروفایلتان، این مسئله رو بفهمن.

مسئله دیگری که باید در نظر داشته باشین اینه که کاربرها واسه یافتنِ شما، چه واژه ها و عبارتایی رو جستجو می کنن؟ مسئله جستجو روزبه روز در رسانه های اجتماعی اهمیت بیشتری پیدا می کنه. اگه کسی در بخش ی کاریِ شما به دنبال یک شخص یا یک برندِ خوب می شه، باید بتونه سریع شما رو پیدا کنه.

۲. تصویرهای پروفایل هاتون باید اندازه مناسبی داشته باشن

تصویرها بخش مهمی از بازاریابیِ رسانه های اجتماعی هستن و در این بین، تصویر پروفایل از همه مهم تره. در عرض چند دقیقه، می تونین تصویر مناسبی واسه پروفایل درست کنین و اندازه ها رو هم طوری در نظر بگیرین که دقیقا در ابعاد مدِنظر اون پلت فرم باشن.

بیشتر سایتای شبکه های اجتماعی به طور خودکار تصویر رو بریده یا میکشن تا در پنجره ی مخصوصش جا شه، اما اگه می خواید بیشترین اثر ممکن رو بذارین، باید پیش از آپلود کردن، تصویر رو بهینه سازی کنین.

اندازه های پیشنهادی واسه چند شبکه اجتماعیِ معروف:

  • تصویر پروفایل در توییتر: ۴۰۰ در ۴۰۰ پیکسل
  • تصویر سربرگ در توییتر: ۱۵۰۰ در ۵۰۰ پیکسل
  • تصویر پروفایل در لینکداین: ۴۰۰ در ۴۰۰ پیکسل
  • تصویر لوگو در لینکداین: ۴۰۰ در ۴۰۰ پیکسل
  • تصویر پروفایل در اینستاگرام: ۱۸۰ در ۱۸۰ پیکسل
  • تصویر پروفایل در فیس بوک: ۱۸۰ در ۱۸۰ پیکسل
  • تصویر کاور در فیس بوک: ۸۵۱ در ۳۱۵ پیکسل

۳. اطلاعات برندتون، حتی در پروفایلایی که دیگر استفاده نمی کنین هم باید به روز باشه

هر روز شبکه های اجتماعیِ جدیدی سربرمی بیارن و ما هم معمولا امتحانشان می کنیم تا ببینیم چیجوری می تونیم از اونا استفاده کنیم. موقع ثبت نام هم، بدون شک تصویری واسه پروفایل آپلود می کنیم. اما همه پلت فرمایی که امتحان می کنیم، جریان ساز نمی شه و در راه حلای درازمدت مون جانمی گیرن.

وقتی تصمیم می گیرین یک شبکه اجتماعی به ویژه رو به روز نکنین، باید مطمئن شید تصویر و اطلاعاتِ مربوط به برندتون در اون صفحه همیشه به روزه و به شبکه دیگری لینک داره که کمی در اون فعال تر هستین.

۴. فایلای صوتی رو امتحان کنین

فایلای صوتی پتانسیلی باورنکردنی دارن و اَپای جدیدی مثل Anchor هم ساخت محتوای صوتی رو به حدی باورنکردنی ساده کردن.

اگه می خواید در دنیای صوت تاخت و تاز کنین، می تونین یکی از پستای وبلاگتان رو در SoundCloud به پادکست تبدیل کنین یا واسه بعضی مشتریا پیامای صوتی بفرستید یا با دنبال کنندگانتان در Anchor گفتگوهای صوتی داشته باشین.

۵. جدا سازی و بررسی کنین

هر زمان که در طول روز چند دقیقه ای وقت اضافی دارین، نگاهی به جدا سازی و بررسیا (analytics) بندازین. با نگاهی کوتاه به داده های شبکه های اجتماعی می تونین نکته های آموزنده ی بسیاری یاد بگیرین و این واقعا شگفت انگیزه.

اینا دو نمونه فوق العاده و در عین حال رایگان واسه یافتن اطلاعاتی از چگونگیِ کارکرد رسانه های اجتماعی تون هستن:

فیس بوک اینسایتز (Facebook Insights):

۱۵ راه بهبود بازاریابی شبکه های اجتماعی در کمتر از یک ساعت آموزشی

فیس بوک یکی از عمیق ترین جدا سازی و بررسیا بین سایتای مثل رو داره. فیس بوک اینسایتز مثل معدنِ طلایی واسه بازاریاب هاس. واسه دسترسی به فیس بوک اینسایتز، به صفحه فیس بوکتان برید و بعد هم از منوی ناوبری فیس بوک، گزینه Insights رو انتخاب کنین.

توییتر انالیتیکز (Twitter Analytics):

توییتر هم جدا سازی و بررسیای بسیار جامعی در اختیار همه کاربرهایش قرار می ده که رایگان هم هست. با استفاده از جدا سازی و بررسیای توییتر، می تونین جذاب ترین توییت هاتون و بیشترین اشارها و اطلاعات مخاطبا و… رو پیدا کنین.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ۱۵ تکنیک عالی واسه ایده پردازی

واسه دسترسی به توییتر انالیتیکز اینجا کلیک کنین.

۶. واسه پست هاتون ایده های جدیدی پیدا کنین

داشتنِ ثبات، عنصری لازم در راه حلِ رسانه های اجتماعیه، اما تولید دائمی محتوای باکیفیت به شکل روزانه، یا حتی چند بار در روز، بسیار سخته.

وقتی چند دقیقه وقت اضافی دارین، نرم افزار word رو باز کنین و هر ایده ای که واسه مطلب گذاشتن در رسانه های اجتماعی به ذهنتون می رسه بنویسین. یک طوفان ذهنی یا بارش مغزیِ بدونِ سانسوری مثل این، راهی بسیار عالی واسه رسیدن به چند ایده ی نوه. با این روش، می تونین بازم محتوایی فوق العاده تولید کنین.

۷. پستای موفق رو دوباره به اشتراک بذارین

اگه محبوب ترین پست هاتون رو تنها یک بار منتشر کرده و به اشتراک بذارین، کلیکای بسیاری رو از دست میدید و بیشترین حد رفت و امدِ ممکن رو با مخاطبان ایجاد نمی کنین. یکی از کارایی که ما انجام میدیم، به اشتراک گذاریِ دوبارهِ محبوب ترین و پرمخاطب ترین مطالبِ قبلی مون در رسانه های اجتماعیه.

۸. لینکای پروفایل خود رو بررسی کنین

لینکایی که در پروفایلتان دارین، بعضی از قابل مشاهده ترین اطلاعات رسانه های اجتماعی هستن. بررسیِ اینکه چند نفر روی این لینکا کلیک می کنن، بسیار آموزندهه و دنبال کردنِ کارکرد اونا می تونه بینشی عالی به شما بده.

۹. مطلب تون رو تبلیغ کنین

شبکه های اجتماعی همیشه در حال پیشرفت و تکامل هستن. در این بین، پُستایی که با پرداخت هزینه تبلیغ و نشون داده می شن، بخشی جدانشدنی از جلو رفتن و دیده شدن محتوای شما به وسیله مخاطبانتان هستن.

۱۰. پلت فرمای جدید رو امتحان کنین

هر روز اپا و شبکه های اجتماعیِ جدیدی راه اندازی می شن، و واسه ما به عنوان بازاریاب، مهمه که بفهمیم توجهِ مصرف کنندها به کدوم سو جلب می شه. یکی از بهترین راه ها واسه اینکه همیشه حواسمون به این مسئله باشه، اینه که زمان کافی به آزمایش و امتحان پلت فرمای جدید اختصاص دهیم.

اپ استور (App Store) بهترین جا واسه کشف و آزمایش پلت فرمای جدیده. من معمولا به بخش Social Networking میرم و صفحه رو اسکرول می کنم تا ببینم کدوم یک رو هنوز ندیده یا استفاده نکرده ام. تقریبا همیشه چند اپ جالب بین ۱۰ تا ۳۰ جایگاه اول وجود دارن.

۱۱. از جستجوهای ذخیره شده در توییتر استفاده کنین

جستجوگر توییتر فوق العاده قدرتمنده. در بین امکاناتی که این جستجوگر در اختیار کاربرهایش می ذاره، جستجوهای ذخیره شده وسیله بسیار خوبی واسه دنبال کردن افرادیه که محتوای شما و کلمه های کلیدیِ مربوط به برند شما رو به اشتراک می ذارن.

شما می تونین به ازای هر حساب در توییتر، تا ۲۵ جستجو رو ذخیره کنین. واسه ذخیره جستجو، اول جستجویی انجام بدین، بعد در بالای صفحه نتیجه ها، روی More Options کلیک کرده و بعد هم روی Save this search کلیک کنین.

۱۲. از گفتگوی زنده ی فیس بوک استفاده کنین

۱۵ راه بهبود بازاریابی شبکه های اجتماعی در کمتر از یک ساعت آموزشی

این روزها فیس بوک در News Feed پخش زنده ی ویدئو (Live Chat) رو در اولویت قرار داده. این یعنی اگه می خواید دیده شید، پخش زنده فرصت خوبی براتون جفت و جور کرده. واسه شروع پخش زنده ی ویدئو، روی Update Status کلیک کرده و بعد هم آیکن Live Video رو انتخاب کنین. اگه بخواهید، می تونین توضیح مختصری بنویسین و پیش از پخش زنده، مخاطبانی که می خواید با اونا به اشتراک بذارین رو انتخاب کنین.

درزمان پخش زنده، تعداد بینندها و نام کاربرهای در حال تماشا و جریانِ زنده ی کامنتا رو می بینین. پخش زنده نمیتونه بیشتر از نیم ساعت طول بکشه و وقتی تموم شد، مثل هر ویدئوی دیگری، روی تایم لاین ذخیره می شه.

۱۳. محتوای چشمی تهیه کنین

محتوای چشمی به شکلی باورنکردنی روی مخاطب اثر میذاره و خوشبختانه این روزها آماده سازی تصویرهای موثر، زمان زیادی نمی خواد. ابزارهایی مثل Pablo و Canva به شما کمک می کنن تا تنها در عرض چند دقیقه تصویرهای خیره کننده ای درست کنین که آماده ی اشتراک گذاری هم هستن.

۱۴. یک برنامه زمانیِ جدید واسه به اشتراک گذاری طراحی کنین

امتحانِ زمانای جور واجور و فاصله های زمانیِ متفاوت واسه ارسال پست جدید در رسانه های اجتماعی، یکی از آسونترین راه ها واسه بهبود عملکرده.

با بررسیِ معیارهایی هم چون رفت و امد به ازای هر پست (engagement per post) و رفت و امد در هر روز (engagement per day) و دنبال کنندهای جدید می تونین بفهمین که برنامه های زمانیِ جور واجور، چه اثری روی رفت و امد شما با مخاطبا دارن.

۱۵. بازخورد مشتریا رو جویا شید

جویاشدنِ بازخوردها روش شگفت انگیزی واسه اینه که درباره محصول و بازارتان چیزای بیشتری بفهمین. ارسال یک پست واسه گرفتن بازخوردها چند ثانیه بیشتر طول نمی کشه، اما نتیجه اون بسیار ارزشمنده.

منبع : bufferapp


دسته‌ها: آموزشی