افراد خیلی از اینکه وقت کافی واسه انجام همه کارای شون ندارن، شکایت می کنن. این افراد پیوسته از برنامه عقب ان، با اینکه همیشه مشغول کار هستن. در مقابل، بعضی افراد می تونن کارای بسیاری رو در طول روز سر و سامان بدن؛ این افراد نیروی فراطبیعی ندارن، فقط بعضی عادات ساده و یا یکم عجیب دارن که اونا رو در کارشون به کار می گیرن. عاداتی خیلی راحت منظم نگه داشتن محل کار و یا داشتن ۸ ساعت خواب خوب شبونه.

در این مقاله می تونین ۱۵ عادتی که بهره وری شما رو خیلی بالا می بره، بخونین.

 

۱. محیط کار تمیز و منظم

۱۵ عادتی که بهره وری شما رو خیلی بالا می برد آموزشی

شاید هرج ومرج باعث خلاقیت بیشتری بشه، اما یک دفتر کار درهم و برهم کمکی به انجام بهتر کارا نمی کنه. جاش دیویس (Josh Davis)، مدیر واحد تحقیقات مؤسسه ی «رهبری اعصاب» می گه: «توجه یعنی انتخاب چیزای غیرعادی.» پروندهای در دیدرس یادآور کارای ناتمام هستن. کتاب ناتمامی که روی میز کارتون جا خوش کرده، شما رو واسه طفره رفتن از کار وسوسه می کنه. حتی اگه فکر می کنین بی نظمی تأثیری بر کارتون نداره، به هر حال بر قدرت تمرکزتان اثر می ذاره.

۱۵ عادتی که بهره وری شما رو خیلی بالا می برد آموزشی

افرادی که میز کار مرتبی دارن، کمتر خسته می شن و معطلیای کاری کمتری دارن. نتایج پژوهشی که در «هاروارد بیزنس ریویو» (Harvard Business Review) منتشر شده، نشون می ده که دفتر کار تمیز و منظم باعث می شه افراد زمان بیشتری رو برابر ۱.۵ برابر، به کار بدن. شاید در بین به هم ریختگیا احساس راحتی بیشتری کنین اما محیط نامرتب و بی نظم مانع بزرگی واسه کار کردنه.

۲. توجه به قانون ۸۰/۲۰

هر قدر هم که روز شلوغ و پرکاری داشته باشین، طوری برنامه ریزی کنین که ۹۰ دقیقه (برابر ۲۰ درصد از ۸ ساعت کاری) به کارای مهم و اولویتای اساسی اختصاص بدین. در این صورت حتی اگه ۸۰ درصد باقیمونده از روز رو صرف کارای بی اهمیت کنین، به لطف ۹۰ دقیقه ای که به اهداف و اولویتای تون اختصاص دادین، هنوز امکان پیشرفت کارا هست.

۱۵ عادتی که بهره وری شما رو خیلی بالا می برد آموزشی

۳. کار کمتر

۱۵ عادتی که بهره وری شما رو خیلی بالا می برد آموزشی

طبق تحقیقاتی که «جون پِنکَول» (John Pencavel)، استاد دانشگاه استنفورد با بررسی داده های مربوط به کارگران در طول جنگ جهانی اول انجام داده، با افزایش ساعت کاری تا ۴۹ ساعت، خروجی هم زیاد می شه؛ اما پس از اون بازدهی کاهش پیدا میکنه و خروجی ۷۰ ساعت کار برابر با خروجی ۵۶ ساعت کار بوده.

۴. دوری از گوشی گوشی موبایل

تا زمانی که گوشی تون رو خاموش نکنین، یک عامل کلی ی حواس پرتی همراه تون دارین. گزارشی از محققین دانشگاه ایالتی فلوریدا که در مجله روانشناسی تجربی چاپ شده، می گه حتی اگه به گوشی در حال لرزش تون توجهی نکنین، در هر حال صداش ذهن تون رو منحرف می کنه.

۵. آزادی از انبوه ایمیلا

۱۵ عادتی که بهره وری شما رو خیلی بالا می برد آموزشی

الکساندار سموئل (Alexandra Samuel)، نویسنده ی کتاب «استفاده ی هوشمندانه از رسانه های اجتماعی»، واسه جلوگیری از حواس پرتیِ به دلیل ایمیلای پی درپی این روش رو پیشنهاد می کنه:

با یک جست وجوی ساده در گوگل، چگونگی فعال کردن ویژگی تبدیل ایمیل به متن (email-to-text) رو در گوشی موبایل تون پیدا کنین. بسته به شرکت خدمات دهنده ی گوشی موبایل، روش فعال سازی متفاوته اما با این روش امکان ارسال ایمیلای خاص به شکل پیامک به گوشی موبایل تون جفت و جور می شه. پس می تونین از صندوق نامهای تون خارج شید و با اطمینان از اینکه ایمیلای مهم رو از دست نخواهید داد، به کارتون برسین. البته خدمات دهندگان ایمیل این ویژگی رو در همه کشورها ارائه نمی دن و در ایران هم امکان استفاده از این ویژگی وجود نداره. با این حال خوبه گوش به زنگ باشین تا در صورت جفت و جور شدن، از اون استفاده کنین.

۶. انتخاب فعالیتای پرارزش

انجام کارای مورد علاقه به آسونی، و انجام فعالیتای بد که به نظرتون احتیاج به سعی بسیار دارن، به کندی و سختی پیش میره. پس در صورت امکان، فعالیتای بد رو به بقیه بسپارید و خودتون به فعالیتای پرارزش بدین. به باور هیلاری رتیج (Hillary Rettig) نویسنده ی «هفت راز پرکار بودن»، این فعالیتای پرارزش بخشی از وظایف شمان، قدرت و توان خود رو به کار بگیرین و تغییر بسازین. واگذاری فعالیتای کم ارزش باعث ایجاد رابطه و تشکیل گروه ها می شه؛ جدا از اینکه اینکه ممکنه این فعالیتا واسه یه سریای دیگه پرارزش حساب شن.

۷. برگزاری جلسات پربازده تر

۱۵ عادتی که بهره وری شما رو خیلی بالا می برد آموزشی

۳ راه واسه دریافت بیشترین بهره از جلسات گروهی هست:

آ. برنامه ریزی کنین

بیشترِ جلسات بدون صورت جلسه برگزار می شن در حالی که مهمه بدونین هدف از جلسه چیه و چه چیزایی باید درزمان اون مشخص شن. به پیشنهاد ی آلن ایسنر (Alan Eisner) استاد مدیریت دانشگاه پیس (Pace)، با تعیین یک صورت جلسه ی کوتاه شامل دست بالا ۳ مورد، مدت جلسات رو کوتاه کنین، بعد نسخه ای از صورت جلسه رو واسه بقیه بفرستید تا همه بدونن وظیفه شون چیه.

ب. عوامل منحرف کننده رو حذف کنین

زمانی رو به بیان ایده های جورواجور اختصاص بدین، این کار احتیاجی به تهیه ی صورت جلسه نداره. به گفته کری گرین (Cary Greene) نویسنده ی «خرابکاری ساده» (Simple Sabotage) افراد ایدهایی رو که واسه شون مهمه میگن در حالی که ممکنه ربطی به موضوع بحث نداشته باشن. بهتره این ایده ها رو آزاد نکنین و اونا رو یادداشت کنین. پس از جلسه دستوراتی واسه پیگیری ایده ها صادر کنین وگرنه جلسه نتیجه ای در بر نداره.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ۱۲ نشونه که بیشتر از حد شکر مصرف می کنین

پ. صندلی تون رو آزاد کنین

چرخ زدن در محیط کار و ملاقات با بقیه محبوبیت شما رو بیشتر می کنه؛ می تونین روشی مثل رو در جلسات به کار بگیرین. یک زمان سنج رو واسه ۳۰ تا ۴۵ دقیقه تنظیم کنین. وقتی شمارش شروع شد، همه افراد حاضر در جلسه باید بلند شن، بچرخی زده و به گفت وگو با بقیه بدن. کاریسا تاکر (Karissa Thacker) روانشناس بخش ی کار باور داره، با این کار از رسمیت فضا کم کرده می شه و افراد احساس راحتی بیشتری می کنن. این کار از جنبه های جور واجور سودمنده به ویژه توانایی تمرکز رو تقویت می کنه.

۸. داشتن چُرتِ کاری

شاید رئیس تون روی خوشی به این کار نشون نده اما تحقیقای محققان دانشگاه میشیگان نشون می ده که چرت روزانه رفتارهای عصبی رو کاهش و قدرت تحمل موقعیتای سخت رو افزایش می ده. تحقیقات نشون می ده کسائی که سر کار چرت میزنن بهره وری بیشتری دارن!

۹. پرهیز از مشکلات بهره وری

شناخت مشکلات بهره وری اولین قدم واسه پرهیز از آنهاست. طبق تحقیق «کریِر بیلدر» (CareerBuilder) در سال ۲۰۱۵، ۵ مورد زیر در بالاِ فهرست عوامل نابودکننده ی تمرکز هستن:

  1. تماسای تلفنی/ ارسال پیام کوتاه
  2. اینترنت
  3. سخن پراکنی و غیبتای خودمونی
  4. شبکه های اجتماعی
  5. ایمیل

۱۰. اولویت بندی کارا

۱۵ عادتی که بهره وری شما رو خیلی بالا می برد آموزشی

واسه رسیدن به بیشترین بهره وری باید درباره انتخابای تون دقت کنین. لیزا زاسلو (Lisa Zaslow) مؤسس شعبه ی نیویورک «گاتهام ارگنایزر» پیشنهاد می کنه:

۱. متناسب با توانایی ذهن تون عمل کنین

ما نمی تونیم در کل روز با یک سطح انرژی کار کنیم. زاسلو می گه: هنگامی که بیشترین انرژی رو دارم بر فعالیتای مهم تمرکز می کنم و زمانی که خسته هستم به کارای کم اهمیت مثل بررسی ایمیل می پردازم.

۲. از عواملی که باعث تعویق کارا می شه پرهیز کنین

واسه اینکه بتونین روی فعالیتای مهم و لازم تمرکز کنین باید از بعضی امور بگذرید. مثلا هفته ای یک بار نامهای تون رو چک کنین؛ این روزها هیچ اتفاق مهمی رو در پاکتای نامه اعلام نمی کنن. به نظر بعضی کارشناسان باید به هر روزنامه یا مجله ای نگاهی انداخت اما به باور زاسلو می تونین اونا رو گوشه ای جمع کنین و در فرصت مناسب بخونین.

۱۱. خوابیدن به اندازه

طبیعیه که واسه داشتن یک روز به درد بخور باید خوابِ شبونه خوب و کافی داشته باشیم؛ اما کم خوابی و خواب بیشتر از اندازه به یک اندازه تخریب کننده و مضر هستن. آزمایش خواب و عادات کاری بیشتر از ۳۷۶۰ نفر در تحقیق موسسه ی سلامتی شغلی فینیش (Finnish Institute of Occupational Health)، نشون داد که در هر دو گروهِ افراد کم خواب و پرخواب، احتمال گرفتن مرخصی استعلاجی بیشتره.

۱۲. بهره مندی از نور خورشید

۱۵ عادتی که بهره وری شما رو خیلی بالا می برد آموزشی

دفتری با نمایی از خورشید، باعث تحریک ذهن می شه؛ نور خوشید بهره وری رو افزایش می ده. تحقیقات کمیته ی انرژی کالیفرنیا نشون می ده کارکنانی که در محل کار، کنار پنجره می شینن کارکرد بهتری دارن و تماسای تلفنی رو به اندازه ۶ تا ۱۲ درصد سریع تر جواب میدن و در آزمونای مربوط به کارکرد ذهن و حافظه، ۱۰ تا ۲۵ درصد بهتر عمل میکنن.

۱۳. تشویق آدم صمیمی

اگه می خواید کارکنان رو تشویق کنین، کافیه رفتاری آدم صمیمی داشته باشین. تعریف روشن انتظارات تون و ارائه منظم بازخوردهای مثبت، به کارکنان انرژی می ده. بر مبنای تحقیقات گذشته موسسه ی گالوپ (Gallup)، شرکتایی که با کارکنان شون رفت و امد دارن، افزایش ۶۵ درصدی در معاملات، ارتقاء ۲۵ درصدی سطح بهره وری و تقویت ۱۰ درصدی رضایت مشتریان رو مشاهده کردن.

۱۴. شکایت کردن

۱۵ عادتی که بهره وری شما رو خیلی بالا می برد آموزشی

شکایت کنین اما به روش درست! مشکل خود رو به شکل ایده ای واسه بهبود شرایط مطرح کنین. به گفته راسل جانسون (Russell Johnson)، استاد مدیریت و یکی از نویسندگان مجله روانشناسی کاربردی، بیان مشکلات در چارچوب یک راه حل، از میزان توجه بر مشکل و فرد مقصر کم می کنه؛ این کار احساس رنجشی رو که باعث خستگی ذهنی می شه به احساسی خوب تبدیل می کنه.

۱۵. ورزش کردن

ورزش نه تنها سلامتی رو تقویت می کنه بلکه باعث افزایش کارایی می شه. لزومی نداره خود رو با حرکات سنگینِ کراس فیت خسته کنین، یک پیاده روی ساده هم جواب می ده. تحقیق دانشگاه اُتاگو نیوزیلند نشون داد موشایی که روزانه ۲۰ دقیقه دویده بودن،راه درستِ راهِ پیچ و خم رو سریع تر و بهتر از موشای دیگر پیدا می کنن.

منبع : fastcompany.com



۱

دسته‌ها: آموزشی