چندین سال قبل که یک دانش آموز دبیرستانی بودم، چند ساعت مونده به امتحان، دستپخت خوشمزه و البته با یک وجب روغن مادرم رو نوش جون کردم. فکر می کنین چه اتفاقی افتاد؟ ساعت یک عصر که باید واسه امتحان به مدرسه می رفتم اون قدر خواب آلود بودم که بعید نبود قید امتحان رو بزنم. سر امتحان هم به تنها چیزی که فکر نمی کردم، خود امتحان بود. از اون موقع، تغذیه روزهای منتهی به امتحان رو حسابی جدی گرفتم.

 

خوراکیای به خصوصی هست که به بچه ها واسه بهتر درس خوندن و کسب نتایج بهتر کمک می کنن. فرقی نمی کنه از دسته والدین سخت گیر و پرتوقعی باشین که از بچه ها انتظار بهترین نمره رو دارن یا جزو والدینی باشین که درس خوندن رو به خود بچه ها سپرده اید، شما می تونین با اضافه کردن این مواد غذایی سالم (و البته خوشمزه) به رژیم غذایی بچه ها، در ایام امتحانات از دید ذهنی به بچتون کمک کنین. می تونین مطمئن باشین این غذاهای مغز در ایام امتحانات به کودک شما آسیبی نخوان رساند!

۱. شکلات تلخ

۱۵ غذای مخصوص روز های امتحان بچه ها  آموزشی

در تحقیقات بالینی ثابت شده که شکلای جور واجور شکلات تلخ باعث افزایش جریان خون به مغز، کاهش فشار خون، هشیارتر شدن قدرت ذهنی (به دلیل مقدار کم کافئین)، کاهش خطر سکته و افزایش میزان آنتی اکسیدان در بدن می شه. شکلات تلخ با کمک به ترشح هورمونایی که موجب شادی می شن و با مزه ی خوشایندی که داره دانش آموز خسته رو سر حال میاره.

۲. کره ی بادام زمینی

۱۵ غذای مخصوص روز های امتحان بچه ها  آموزشی

وقتی همه به خاطر آماده شدن واسه امتحان خسته و فرسوده می شن، آماده کردن صبحانه شاید کار سختی باشه. در روزهای سخت امتحان، می تونین لقمهای کره ی بادام زمینی درست کنین. کره ی بادام زمینی با پروتئین و چربی خوبی که داره می تونن بچه ها رو واسه زمان طولانی تری در روز امتحان سیر نگه داره.

۳. روغن زیتون

۱۵ غذای مخصوص روز های امتحان بچه ها  آموزشی

در ایام امتحانات غذای خود رو با روغن زیتون درست کنین. گفته می شه این روغن به دلیل دارا بودن اسیدای چربِ غیراشباع اثرات ضدپیری روی مغز داره. از این روغن در مدت امتحانات واسه سالادها یا هنگام پختن غذای مورد علاقه بچتون استفاده کنین.

۴. ماهیای چرب

۱۵ غذای مخصوص روز های امتحان بچه ها  آموزشی

ماهیای با بیشترین میزان چربی (سالمون، خال مَخالی، ساردین) شامل اُمگا ۳ و مقدار زیادی پروتئین هستن که واسه تقویت کارکرد مغز مفیدند. می تونین مقداری ماهی سالمون رو با روغن زیتون آغشته و کباب کنین و با برنج قهوه ای به عنوان یک غذای مقوی سرو کنین. کنسرو ماهی ساردین به همراه تکه ای نون سبوس دارمیان وعده ای عالی واسه بچه هاست.

۵. اسفناج

۱۵ غذای مخصوص روز های امتحان بچه ها  آموزشی

اسفناج برشته، کوکوی اسفناج و بورانی درست کنین. ثابت شده که این گیاه سبزرنگ به دلیل داشتن لوتئین از نابودی عملکردهای شناختی مغز جلوگیری می کنه. محققان دانشگاه تافتز (Tufts) در ماساچوست به این نتیجه رسیدن «اونایی که از رژیم پر از لوتئین استفاده می کنن در طیف بزرگی از امتحانای شناختی مغز، مثل کارکردای اجرایی، زبون، یادگیری و حافظه نمرات بهتری از بقیه بدست میارن.»

۶. کلم بروکلی

۱۵ غذای مخصوص روز های امتحان بچه ها  آموزشی

ممکنه خوراکی مورد علاقه بچه ها نباشه اما مواد مغذی ای داره که به فعالیتای مغزی کمک می کنه. بروکلی شامل مقادیر زیادی ویتامین Kه که با افزایش توان مغز در ارتباطه.

۷. آواکادو

۱۵ غذای مخصوص روز های امتحان بچه ها  آموزشی

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ۱۳ راه حل واسه حفظ مشتری که کسب وکارتان رو متحول می کنه

درست مثل روغن زیتون، آواکادو پر از چربیای غیراشباعِ به درد بخور واسه بدنه. آواکادو جریان خون رو به مغز افزایش می ده و سلامت مغز رو بهتر کنه. این غذای مغز رو در ایام امتحانات با مقداری شیر غلیظ شده مخلوط کنین و به بچتون بدین.

۸. سیر

۱۵ غذای مخصوص روز های امتحان بچه ها  آموزشی

در تحقیقات از سیر واسه کمک به درمان سرطان مغز و ارتقای کارکرد مغزی موشا استفاده شده. با مالیدن سیر تازه له شده روی نون تُست، می تونین نون سیردارِ مقوی درست کنین. می تونین از تکهای مرغ طعم دار شده با سیر به عنوانمیان وعده استفاده کنین.

۹. تخم مرغ

۱۵ غذای مخصوص روز های امتحان بچه ها  آموزشی

تخم مرغ پر از کولینه که ماده ای لازم واسه رشد مغز و تقویت حافظه به حساب میره. می تونین واسه وعده صبحانه غذایی برابر با سلیقه ی خونواده تون با تخم مرغ درست کنین. این صبحانه ی پر از پروتئین عزیزان شما رو سنگین و بی حس نمی کنه.

۱۵ غذای مخصوص روز های امتحان بچه ها  آموزشی

۱۰. ماست

۱۵ غذای مخصوص روز های امتحان بچه ها  آموزشی

مادرهای عزیز سعی کنین در ایام امتحانات ماست رو در برنامه تغذیه کودک تون بذارین. باکتریای به درد بخور ماست می تونن واسه کاهش اضطراب به مغز کمک کنن و مراحل تصمیم گیری رو آسون کردن کنن. در مورد بچه های مضطرب که مشکلات گوارشی دارن، ماست می تونه واسه گوارش بهتر به اونا کمک کنه.

۱۱. آب

۱۵ غذای مخصوص روز های امتحان بچه ها  آموزشی

وقتی بچه ها به اندازه کافی آب دریافت نمی کنن، احساس خستگی کرده و فعالیتای ذهنی و حفظ کردن مطالب براشون به کاری سخت تبدیل می شه. میزان مصرف آب کودک خود رو زیر نظر بگیرین و دقت کنین که به مقدار کافی آب و میوه های آبدار مصرف کنه تا خسته و کُند نشه.

۱۲. میوه خشک

۱۵ غذای مخصوص روز های امتحان بچه ها  آموزشی

به عنوانمیان وعده در بین ساعات درس خوندن یا به عنوان تامین کننده ی انرژی پیش از امتحان، وقتی کودک تون اونقدر نگران امتحانه که میلی به یک وعده کامل غذایی نداره، می تونین از میوه های خشک استفاده کنین. میوه های خشک طعمی عالی دارن و انرژی خود رو به مرور در بدن آزاد می کنن. در این ایام زردآلو، موز، سیب، انبه و توت فرنگی خشک شده به بچتون بدین.

۱۳. بادام هندی

۱۵ غذای مخصوص روز های امتحان بچه ها  آموزشی

اگه بچتون بین وعدهای نمکی رو ترجیح می ده می تونین از بادام هندیِ کم نمک استفاده کنین. بادام هندی پر از منیزیمه که واسه یادآوری و به تاخیر انداختن فراموشی ضروریه. این ویژگی بادام هندی رو به انتخابی مناسب واسه کسائی که امتحانات حفظی دارن تبدیل می کنه.

۱۴. کربوهیدراتای کامل

۱۵ غذای مخصوص روز های امتحان بچه ها  آموزشی

در ایام امتحانات برنج قهوه ای، آرد کامل گندم و غلات کامل رو در لیست غذاهای جادویی مغز واسه بچه ها بذارین. کربوهیدراتای کامل انرژی رو با سرعت آروم تری به نسبت بقیه کربوهیدراتا آزاد می کنن. این یعنی کودک شما مدت طولانی تری رو بدون اینکه خیلی خسته شه می تونه درس بخونه.

۱۵. شیر

۱۵ غذای مخصوص روز های امتحان بچه ها  آموزشی

بچه ها شب قبل از امتحان ممکنه مضطرب تر از اون باشن که بتونن راحت بخوابن. با یک لیوان شیر گرم به اونا کمک کنین شب امتحان، استراحت خوب و کاملی داشته باشن. شیر شامل کلسیمه که به مغز واسه ساخت هورمون ملاتونین، موثر در کیفیت خواب، کمک می کنه. شیر شامل پروتئینه که به سیر ماندن کمک می کنه و با این کار امکان خوابی عمیق رو جفت و جور میکنه؛ با یک خواب عمیق بچه شما فردا سرحال از خواب بیدار می شه.

منبع : Theasianparent

دسته‌ها: آموزشی