با دیدن عنوان مقاله شاید دارین از خودتون می پرسین: «اصلا به چه دلیل باید غذاهای ضدالتهاب بخورم؟» جواب اینه که سیستم ایمنی بدن در برابر خراشا، جراحت یا عفونت با ایجاد نا آرومی واکنش نشون می ده. نا آرومی که پاسخی طبیعی و خوبه واسه فرایند بهبودی مهمه. اما چیزی که خطرناکه نا آرومی مزمنه که می تونه واسه بدن و سلامتی شما خطرناک باشه.

 

داشتن رژیم غذایی شامل خوراکیای ضدالتهاب به کاهش نا آرومی طولانی بدن که در اثر سبک زندگی نه چندون سالم به وجود اومده کمک می کنه. اگه آماده اید به راه تغذیه ی سالم برگردین این خوراکیای مغذی رو امتحان کنین که حقیقتا در دسته مواد ضدالتهاب جای می گیرن.

۱. بادام

۱۵ غذایی که به درمان نا آرومی کمک می کنن آموزشی

بادام منبع غنی چربیای تک سیرنشده (مثل به چربی روغن زیتون)، ویتامین E و منگنزه. جدا از اینکه این، بادام پر از منیزیم و پروتئین گیاهیه. طبق تحقیقات علمی، مصرف بادام شاید به دلیل بهبود شرایط اسیدای چرب خون، خطر حمله های قلبی رو در فرد کم می کنه.

بادام کمی پرکالری تر از بقیه خوراکیای ضدالتهابه اما با قدرت سیر کنندگی بالای خود به شما کمک می کنه به رژیم کاهش وزنتون وفادار بمونین.

۲. آواکادو

۱۵ غذایی که به درمان نا آرومی کمک می کنن آموزشی

آواکادو غنی از چربیای تک سیرنشدهه. این چربیا واسه قلب به درد بخور هستن. آواکادو جدا از اینکه این پر از منیزیم، فیبر و پتاسیم بوده و در عین حال سدیم کمی داره. خوردن نصف آواکادو پاسخگوی مقدار مناسبی از احتیاج روزانه شما به ویتامینای C, A, E و ویتامینای گروه Bه. ترکیب این مواد مغذی با پلی فنولا که مثل آنتی اکسیدان عمل می کنه آواکادو رو به یک میوه لازم در رژیم غذایی ضدالتهاب تبدیل می کنه.

۳. کلم بروکلی

۱۵ غذایی که به درمان نا آرومی کمک می کنن آموزشی

بروکلی از خونواده کلما با نام علمی (cruciferous) است که دارای مواد شیمیایی گیاهی با نام گلوکوزینولات (glucosinolates) هستن. این ماده یه جور آنتی اکسیدان قویه. جدا از اینکه این بروکلی منبعی عالی واسه ویتامین C، پتاسیم، کلسیم و ویتامین Aه و کالری کمی داره. تحقیقات همه گیرشناسی مریضیا نشون می ده داشتن رژیم غذایی شامل مقادیر زیاد کلما مثل بروکلی، با کم شدن خطر شکلای جور واجور خاصی از سرطان مرتبطه.

۱۵ غذایی که به درمان نا آرومی کمک می کنن آموزشی

۴. شکلای جور واجور بِریا مثلا زغال اخته

۱۵ غذایی که به درمان نا آرومی کمک می کنن آموزشی

زغال اخته پر از پلی فنوله که فعالیتای آنتی اکسیدی رو در بدن تشویق می کنه و در پیش گیری از سرطان و مریضیای قلبی عروقی خوبه. این ماده به همراه فلاونوئیدها، آنتوسیانیدا، فنولیک اسید و تانینا تخریب سلولی به دلیل رادیکالای آزاد رو کاهش میده. تحقیقات آزمایشگاهی نشون می ده مواد موجود در زغال اخته با کم شدن رشد سلولا و کاهش نا آرومی از سرطان پیش گیری می کنن. شکلای جور واجور بِریا کالری کمی دارن و به رژیم روزانه شما ویتامینای C ،E و فیبر اضافه می کنن.

۵. هویج

۱۵ غذایی که به درمان نا آرومی کمک می کنن آموزشی

هویج شامل بتاکاروتنه که درون بدن تبدیل به ویتامین A می شه و جدا از اینکه این در نوع خود یک آنتی اکسیدان به حساب میاد. لوتئین (lutein) و زیزانتین (zeaxanthin) که به ویتامین A مربوط هستن در هویج وجود دارن. رژیم غذایی پر از این آنتی اکسیدانا، به دلیل نقشی که در جلوگیری از آسیب رسیدن به سلولای سالم دارن، خطر دچار شدن به سرطان رو کم می کنه.

از اونجا که هویج کالری کمی داره و یک منبع خوب فیبر به حساب میاد، در صورت ضرورت میشه از اون واسه کاهش وزن هم استفاده کرد. کاهش وزن از اون جهت مهمه که چاقی عامل خطرناکی واسه مریضیای قلبی، دیابت و بعضی از شکلای جور واجور سرطانه.

۶. حبوبات

۱۵ غذایی که به درمان نا آرومی کمک می کنن آموزشی

حبوبات جور واجور مثل لوبیا سفید، لوبیا قرمز، لوبیا چیتی و لوبیای سیاه منبع ضدالتهاب خوبی از پروتئین گیاهی، مواد معدنی، ویتامینای گروه B و ویتامین K هستن. فیبر به درد بخور این حبوبات بسیار زیاده و شامل پلی فنولا هستن که خاصیت آنتی اکسیدانی دارن. طبق تحقیقات مصرف حبوبات جدا از اینکه کاهش نا آرومی در بدن، از بعضی شکلای جور واجور مریضیای قلبی، دیابت و فشار خون بالا هم پیش گیری می کنه.

۷. روغن زیتون

۱۵ غذایی که به درمان نا آرومی کمک می کنن آموزشی

روغن زیتون ماده لازم در رژیم غذایی مدیترانه ایه. رژیم غذایی مدیترانه با سلامت قلب و عروق و طول عمر رابطه داره. این روغن پر از چربیای تک سیرشدهه که واسه سلامت رگای خونی خوبه پلی فنولای روغن زیتون در بدن به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنه. روغن زیتون به کاهش نا آرومی و کلسترول بالا کمک می کنه. این احتمال هست که بعضی فنولا هم در کاهش دچار شدن به بعضی سرطانا نقش داشته باشن.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ۱۵ راه بهبود بازاریابی شبکه های اجتماعی در کمتر از یک ساعت

۸. پرتقال

۱۵ غذایی که به درمان نا آرومی کمک می کنن آموزشی

پرتقال منبع عالی واسه ویتامین C و پتاسیم و شامل فیبر، کلسیم و فولاته. فولات و فیبر موجود در پرتقال به سلامت قلب کمک می کنه. ویتامین C اون واسه کارکرد سیستم ایمنی، داشتن بافت همبند محکم و رگای خونی سالم حیاتیه. پرتقال و آب طبیعی اون انتخابی عالی واسه اضافه کردن به رژیم ضدالتهابی شما هستش.

۹. ماهی سالمون

۱۵ غذایی که به درمان نا آرومی کمک می کنن آموزشی

۱۰. اسفناج

۱۵ غذایی که به درمان نا آرومی کمک می کنن آموزشی

اسفناج از معروف ترین خوراکیای خاص ضدالتهابه. اسفناج لوتئین داره که مربوط به تولید ویتامین A و بتاکاروتنه. طبق تحقیقات افرادی که از سبزیجات با برگای سبز، مثل اسفناج در رژیم غذایی خود استفاده می کنن کمتر دچار پوچی لکه ی زرد چشم می شن. اسفناج مقداری از آهن، ویتامین K و فولات بدن شما رو تامین می کنه و به دلیل کالری بسیار کمی که داره واسه اضافه کردن به رژیم غذایی لاغری انتخابی عالیه.

۱۱. توت فرنگی

۱۵ غذایی که به درمان نا آرومی کمک می کنن آموزشی

توت فرنگی هم خوشمزه، آبدار و شیرین و هم واسه سلامتی خوبه. توت فرنگی کم کالریه، فیبر بالایی داره و شامل ویتامین و املاحی مثل ویتامین Cه که بدن واسه کارکرد طبیعی خود بهش احتیاج داره. توت فرنگی دارای خواص ضدالتهابی و به درد بخور واسه سلامتیه. همه بِریا واسه سلامتی مفیدند چون با رنگ دانه های آنتی اکسیدانی خود می تونن نا آرومی رو کم کنن.

۱۲. برگ چغندر

۱۵ غذایی که به درمان نا آرومی کمک می کنن آموزشی

برگ چغندر برگی قشنگ و خوشمزهه که می تونین به لیست خرید ضدالتهاب خود اضافه کنین. برگ چغندر دارای ویتامین A و Kه و منبع مفیدی از چندین ماده معدنیه و کالری بسیار کمی داره. برگ چغندر برابر تحقیقات شاید دارای فلاونوئیدهاییه که به عنوان آنتی اکسیدان عمل میکنن و از نا آرومی می کاهند.

۱۳. گردو

۱۵ غذایی که به درمان نا آرومی کمک می کنن آموزشی

گردو منبعی عالی واسه چربیای به درد بخور، پروتئین، ویتامین E، مواد معدنی و ماده ای شیمیایی به نام استرول (sterol) است. گردو شامل امگا۳ و چربیای تک سیرشدهه که واسه قلب مفیدند. گردو غذایی پرانرژیه پس لازمه دقت کنین چه مقدار از اونو می خورید. با وجود اینکه گردو کالری بالایی داره، خوردن یک مشت گردو به شما کمک می کنه مدت طولانی تری سیر بمونین که درحقیقت به لاغری شما کمک می کنه.

۱۴. زنجبیل

۱۵ غذایی که به درمان نا آرومی کمک می کنن آموزشی

زنجبیل رو با خواص ضدتهوعی که داره می شناسن اما خاصیت جادویی دیگر زنجبیل مقابله با التهابه. طبق تحقیقات مصرف زنجبیل می تونه دردهای پس از تمرینات ورزشی و درد مفاصل به دلیل نا آرومی طولانی (استوآرتریت و روماتوئید) رو کاهش بده. در حالی که تحقیقات خواص ضدالتهابی زنجبیل رو به ماده به خصوصی در اون ربط نمی دن احتمال میره این خاصیت به دلیل جینجرول (gingerol) موجود در زنجبیل باشه.

۱۵. تخم کرفس

۱۵ غذایی که به درمان نا آرومی کمک می کنن آموزشی

در یک تحقیق تازه فواید آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی کرفس مطالعه شد که به سلامت قلب و بهبود فشارخون و سطح کلسترول کمک می کنه. تخم کرفس دارای خواصی فوق العاده مثل کاهش نا آرومی و جنگ با عفونت هاس. تخم کرفس جدا از اینکه آنتی اکسیدان و ویتامینا، منبعی عالی واسه پتاسیم هم هست. توجه کنین که در صورت بارداری نباید تخم کرفس استفاده کنین.

داشتن تعادل نکته ای اساسی در حفظ بدن در برابر رادیکا لای آزاد مضره. یک مثال خوب در مورد ی اینجور تعادلی واسه جلوگیری از نا آرومی، مصرف میزان مناسبی از غذاهای پر پتاسیم در کنار غذاهای پر سدیم امروزیه. سدیم مواد رو به درون سلول میاره و پتاسیم مواد سمی رو از اون بیرون می کنه. میدونیم که غذاهای فرآوری شده ی امروزی پر از سدیم هستن اما بیشتر ما مواد پر پتاسیم رو در رژیم غذایی مصرف نمی کنیم. بدون اینجور ترکیبی مواد سمی می تونه در بدن جمع شه، که این خود به نا آرومی میرسه. یکی از امتیازات کرفس اینه که جدا از اینکه آنتی اکسیدان و ویتامین، پر از پتاسیمه.

منبع : verywell

 


دسته‌ها: آموزشی