رماتیسم مفصلی روی زندگی مبتلایان بهش اثرات زیادی می ذاره، از خستگی بیشتر از اندازه گرفته تا کاهش اشتها و تنهایی. در این بین چیزی که بیشتر از همه مبتلایان به رماتیسم مفصلی رو محدود می کنه «درد» است. از اونجا که این درد به شکلای متفاوتی بروز پیدا می کنه واسه آرامش اونم روشای متنوعی پیشنهاد می شه. در این مقاله به شما چند نکته واسه کنار اومدن با درد رماتیسم مفصلی ارائه می کنیم تا بتونین اونو بهتر مدیریت کنین و کیفیت زندگی خود رو بهبود بدین.

۱۶ راه حل واسه مقابله با درد رماتیسم مفصلی آموزشی

 

از نظر پزشکان دلیل اصلی درد رماتیسم مفصلی نا آرومی به دلیل تورم پوشینه مفصلیه. پوشینه مفصلی کیسه ای نازکه که دور مفصل رو می پوشونه و مایعات درون اون باعث لغزنده کردن مفاصل و پس آسون کردن حرکت می شن. واسه کاهش درد رماتیسم مفصلی اولین هدف کم کردن از شدت التهابه. نا آرومی ممکنه دردی تیز و کوتاه مدت یا دردی بلندمدت و مبهم بسازه. دلیل دیگر واسه بروز درد طولانی در مبتلایان به رماتیسم مفصلی فرسایش شدید مفاصله که طی زمان ایجاد می شه.

۱۶ راه حل واسه مقابله با درد رماتیسم مفصلی آموزشی

واسه کنترل درد لازمه چند روش از راه حلای زیر رو امتحان کنین و ببینین کدوم یک واسه شما نتیجه بهتری به دنبال داره:

۱. رابطه ذهن– بدن

مثلا افسردگی از مشکلاتیه که معمولا با رماتیسم مفصلی همبوده. همبودی یعنی یک مریضی با احتمال بالایی در کنار مریضی دیگر به وجود میاد. وقتی شما با مریضی دردناکی که به مفاصل تون حمله کرده زندگی می کنین حفظ دیدگاهی روشن به زندگی کار سختی هستش. افسردگی می تونه کنار اومدن با این مریضی رو سخت تر کنه و از طرف دیگر باعث زیاد نشونه های اون شه. نکته مثبت اینجاست که رماتیسم و افسردگی هر دو قابل درمان هستن. شما باید یاد بگیرین چیجوری عادتای زندگی سلامت رو در زندگی تون برقرار کنین تا بتونین علائم رماتیسم مفصلی و افسردگی رو مدیریت کنین.

۲. داروهای ضدالتهاب

تموم راه حلای کنترل درد در رماتیسم مفصلی بعد از کنترل نا آرومی قرار می گیرن. اولین گزینه در بین روشای کاهش درد، داروهای ضد رماتیسمی کنترل نا آرومی (DMARDs) است. واسه کنترل نا آرومی در رماتیسم باید با دکتر خودتون در رابطه باشین. متوتروکسات (methotrexate) بیشترین داروی استفاده شده واسه درمان رماتیسم مفصلیه. ممکنه در مواقع برگشت مریضی از استروئیدها هم استفاده شه. اگه مریضی با شدت ادامه پیدا کنه دکتر از داروهای سه گانه واسه شما استفاده می کنن، داروهایی که جدیدتر و گران تر هستن، اما تاثیردارن.

۳. داروهای خونه

بهترین داروها واسه درد زیاد داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی هستن که با نام اختصاری NSAIDs شناخته می شن. داروهای قوی تری که داروهای شبه افیونی نامیده می شن، ممکنه واسه درد غیرقابل تحمل تجویز شن، اما بهتره تا حد ممکن از اونا استفاده نشه. این داروها باید با احتیاط مصرف شن چون بدن به مرور به اونا عادت می کنه و احتمال سوءمصرف رو در افراد بالا می بره.

۴. درمانای غیردارویی

درمانای مدرن واسه رماتیسم مفصلی بسیار اثرگذارند. داروها، درمانای فیزیکی، کاردرمانی و بقیه درمانا به تنهایی یا در ترکیب با هم می تونن نا آرومی، سفت شدن عضلات، درد و ناتوانی رو کم کنن. با دریافت درمان مناسب ممکنه بهبود پیدا کنین، یا اینکه تموم یا بخش خیلی از نشونه های مریضی تون از بین برود. رعایت پیشنهادای بهداشتی رو جدی بگیرین. به اندازه کافی بخوابید، غذای مناسب بخورین، به طور منظم ورزش کنین و روابط حمایتی خود رو با بقیه ادامه بدین.

۵. استراحت

۱۶ راه حل واسه مقابله با درد رماتیسم مفصلی آموزشی

خواب کافی واسه سلامتی فیزیکی و روانی شما حیاتیه. درد و افسردگی حاصل از رماتیسم مفصلی ممکنه خوابیدن رو به کاری سخت تبدیل کنه. پس لازمه واسه داشتن خواب شبونه بهتر این موارد رو رعایت کنین:

  • واسه بیدار شدن و به تخت خواب رفتن زمان ثابت و معینی در نظر بگیرین و حتی در روزهای تعطیل اونو رعایت کنین.
  • در اتاقی خنک، تاریک و ساکت بخوابید.
  • از خوردن و نوشیدن بعد از ساعت ۷ شب پرهیز کنین، به ویژه نوشیدنیای کافئین دار یا الکلی
  • از تلویزیون، کامپیوتر و بقیه وسایل الکترونیکی در تخت خواب و یا نزدیک به زمان خواب استفاده نکنین

۶. رژیم غذایی

داشتن یک رژیم غذایی سالم شامل خوراکیای بی خطر، کلید تندرستیه. رژیم متعادل می تونه در نگهداری وزن مطلوب، حمایت از سیستم ایمنی بدن و بهبود ایجاد به شما کمک کنه. اینجور رژیمی شامل شکلای جور واجور جور واجور میوه، سبزیجات، دانه های کامل و پروتئین بدون چربی می شه. از یک طرف ماهی، مرغ و سبزیجات کمک می کنن ماهیچه های قوی ای داشته باشین؛ از طرف دیگر میوه ها، سبزیجات و دانه های کامل شامل ویتامینا، مواد معدنی و فیبر هستن که به بدن شما کمک می کنن بهترین کارکرد خود رو حفظ کنه.

گرچه بعضی رژیمای غذایی پیش عموم به عنوان خوراکیای کم کننده ی علائم رماتیسم معروف شدن، علم پزشکی اونا رو تائید نکرده. هیچ مدرکی وجود نداره که رژیم به خصوصی واسه کاهش درد رماتیسم هست. اما بعضی دلایل نشون میدن استفاده از اسید چرب امگا۳ می تونه به کاهش نا آرومی کمک کنه، که این خود در کاهش درد مؤثره. امگا۳ رو میشه در ماهیای آبای سرد و داروهای مکمل روغن ماهی پیدا.

مطالعه ای در سال ۲۰۱۳ نشون می ده افرادی که تازگیا تشخیص رماتیسم مفصلی رو گرفته بودن در صورت مصرف دُز بالایی از مکملای روغن ماهی (نسبت به اونا که دُز پایین این روغن رو مصرف می کردن) جواب بهتری به داروهای مختص کاهش نا آرومی (DMARD) می دادن.

۷. وزن مطلوب

نگهداری وزن در محدوده طبیعی (شاخص توده بدنی بین ۱۹ تا ۲۵) می تونه به مدیریت بهتر درد رماتیسم مفصلی منجر شه. مطالعه ای که در سال ۲۰۱۳ انجام شد نشون می ده داشتن اضافه وزن میزان داروی لازم فرد رو واسه کنترل درد افزایش داده و احتمال آرامش علائم رو در اون کم می کنه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   ۱۴ راه حل ساده واسه اینکه همیشه یک رژیم غذایی سالم داشته باشین

۸. ماساژ

۱۶ راه حل واسه مقابله با درد رماتیسم مفصلی آموزشی

ماساژ گرفتن (چه اونو از ماساژتراپیست دریافت کنین چه ماساژی که خودتون به خودتون میدید) می تونه درمان مکمل آروم بخشی واسه درد رماتیسم مفصلی باشه. تحقیقی در سال ۲۰۱۳ منتشر شد که طی اون به مدت چار هفته، هفته ای یک بار، به ۴۲ فرد گرفتار به رماتیسم مفصلی در ناحیه بازو، به وسیله ماساژتراپیست ماساژ ملایم یا متوسط داده شد. ، به شرکت کنندگان آموزش داده شد تا خودشون ماساژ رو در منزل بکنن. پس از گذشت یک ماه، گروهی که ماساژ متوسط رو دریافت کرده بودن درد کمتر و دامنه ی حرکتی بیشتری نسبت به گروه های دیگر داشتن.

۹. به خونواده و دوستان تون بگید چه احساسی دارین

۱۶ راه حل واسه مقابله با درد رماتیسم مفصلی آموزشی

هیچکی نباید رنج به دلیل رماتیسم یا افسردگی رو به تنهایی تحمل کنه. حمایت دوستان و خونواده می تونه به شما در کنار اومدن با درد رماتیسم مفصلی کمک کنه. صحبت از درد و رنج، چه فیزیکی باشه چه روانی، سخته. ممکنه فکر کنین سکوت بهتره تا اینکه درباره اش حرفی بزنین یا «شکایت» کنین، به ویژه اگه درد شما طولانی باشه. اما زمانی که از درد و شرایط خودتون با خونواده و دوستان صحبت کنین اونا می تونن واسه کنترل و کنار اومدن با اون به شما کمک کنن.

۱۰. تمرینات بدنی

۱۶ راه حل واسه مقابله با درد رماتیسم مفصلی آموزشی

در حالیکه با داشتن رماتیسم مفصلی شاید آنقدرها حال و هوای ورزش کردن به سراغ تون نیاد، باید بدونین که تمرینات بدنی ملایم درد مفاصل رو کاهش و کیفیت زندگی رو افزایش میدن. ورزش کمک می کنه قدرت ماهیچها، بنیه، تعادل بدن، احساس خودارزشمندی و اعتماد به نفس در شما افزایش پیدا کنه.

پزشکان باور دارن که تمرینات بدنی بدون فشار یا فشار ملایم به مفاصل (Non-impact or low-impact exercise) روش مؤثری در کاهش درد هستن. پیاده روی، شنا، ایروبیک در آب، نرمش و حرکات کششی و دوچرخه ثابت مثل این ورزشا به حساب بین. واقعا تمرینات ایروبیک در استخر آب گرم یکی از بهترین ورزشا واسه رماتیسم مفصلیه، چون آب وزن بدن شما رو نگه می داره و در این شرایط به مفاصل فشار کمتری وارد می شه. یوگا پیشنهاد ی دیگر سازمان مریضی رماتیسم واسه کاهش درده. تمرینات ساده ی یوگا می تونن بسته به شرایط بدنی شما کاهش و آسون سازی شن.

به هر حال وقتی صحبت از ورزش می شه لازمه که با دکتر خودتون مشورت کنین تا نکنه ورزشی انجام بدین که درد شما رو زیاد کنه. نکته دیگر اینکه در زمان اوج گرفتن مریضی هر برنامه ورزشی رو موقتا متوقف کنین.

۱۱. استفاده از اُرتوزها و بِریسا

۱۶ راه حل واسه مقابله با درد رماتیسم مفصلی آموزشی

شامل وسایل کمکی هستن که بین حرکت از مفاصل شما حمایت و محافظت می کنن. مثلا کفی کفش، آتل یا بریسایی که مفاصل شما رو در وضعیت مناسب قرار میدن. شما می تونین دستکش مخصوص رماتیسم رو واسه انگشتان و دست خود تهیه کنین. واسه انتخاب این وسایل یک متخصص ارتوپد می تونه بهترین گزینه های موجود رو به شما پیشنهاد بده.

۱۲. سرد و گرم کردن

۱۶ راه حل واسه مقابله با درد رماتیسم مفصلی آموزشی

ماهیچها در روبرو شدن با گرما ریلکس می شن و سرما احساس درد رو کم می کنه. شما می تونین واسه کاهش درد رماتیسم مفصلی از کمپرس سرد و گرم به تنهایی یا به تناوب استفاده کنین. حموم آب گرم هم مثل ورزش در استخر آب گرم درد مفاصل رو کم می کنه.

۱۳. طب سوزنی

۱۶ راه حل واسه مقابله با درد رماتیسم مفصلی آموزشی

باور بر اینه که در این درمانِ شرقیِ قدیمی از راه سوزنایی که به پایانهای عصبی نزدیک می شه ترشح خونه های طبیعی بدن تحریک می شه. بعضی تحقیقات از به درد بخور بودن طب سوزنی واسه آرامش درد طولانی حکایت داره، اما دلایل زیادی واسه به درد بخور بودن اون در رماتیسم مفصلی پیدا نشده. با این حال طب سوزنی می تونه واسه بعضی بیماران تسکینی موقتی جفت و جور کنه.

۱۴. تحریک الکتریکی اعصاب به شکل زیرپوستی

تحریک الکتریکی اعصاب به شکل زیرپوستی (Transcutaneous electrical nerve stimulation) یا (TENS) یه جور درمان با استفاده از جریان کم ولتاژ الکتریکیه که اعصاب بدن رو تحریک کرده و در راه های درد مشکل ایجاد می کنه. تحریک الکتریکی اعصاب به شکل زیرپوستی خط اول درمان رماتیسم مفصلی نیس و معمولا از اون واسه درمان دردهای سرسخت و طولانی استفاده می شه. اگه دوست دارین این درمان رو امتحان کنین با دکتر خود در این باره مشورت کنین.

۱۵. هوای آزاد و تغییر فضا

ممکنه به خاطر رماتیسم احساس خستگی و مریضی کنین. وقتی با نشونه های این مریضی دست و پنجه نرم می کنین کسی نمیتونه شما رو واسه اینکه می خواید در خونه بمونین سرزنش کنه. اما تنهایی روی ایجاد و سلامتی شما اثر منفی می ذاره. همه آدما احتیاج به احساس تعلق به جمع، دوست داشته شدن، مهم به حساب اومدن و مراقبت شدن دارن. تا جایی که می تونین از خونه بیرون بزنین، حتی زمانی که در بهترین حال و هوا نیستین. هوای تازه و نور خورشید قدرت و زندگی تازه ای به شما میده. دیدار با دوستان و عزیزان تون کمک می کنه روحیه ی خوبی داشته باشین.

۱۶. به خاطر داشته باشین که تنها نیستین

پزشکان و کارشناسان می تونن به شما واسه کاهش درد طولانی کمک کنن. اگه نسبت به گذشته درد بیشتری رو تجربه می کنین، یا اگه درد در به انجام رساندن کاراتون مشکل ایجاد می کنه، بدون معطلی موضوع رو با دکتر خود در بین بذارین. از دکتر روماتولوژیست در مورد گزینه های کاهش درد مثل تمرینات بدنی، ماساژ، یوگا و طب سوزنی سؤال کنین، اما به یاد داشته باشین که اولین اولویت شما در کنار اومدن با درد رماتیسم مفصلی، کنترل کردن التهابه.

منبع : healthline و everydayhealth

دسته‌ها: آموزشی